- Vinmagasinet Livets Goda / Wine Magazine - https://www.livetsgoda.se -

GodDryck erbjuder världens första klimatpositiva drycker och viner

GodDryck, som gör ekologiska alkoholfria drycker och ger all vinst till välgörenhet, blir nu världens första företag som erbjuder klimatpositiva drycker. Det innebär att hela värdekedjan och allt som genererar någon form av utsläpp klimatkompenseras till 110 procent, vilket gör att det binds mer växthusgaser än vad som släpps ut. I samband med att samtliga GodDrycks drycker blir klimatpositiva lanseras Ginger Beer, en uppfriskande ekologisk dryck med smak av ingefära och äpplen.

GodDryck, som ägs av stiftelsen GoodCause, startades med det enda syftet att bidra till en bättre värld. Att minska sitt klimatavtryck och erbjuda klimatpositiva drycker är därför ett självklart nästa steg för företaget. Detta har gjorts i enlighet med världens enda oberoende standard ISO 14021 för att bli klimatneutrala, vilket innebär att alla väsentliga steg som genererar utsläpp av växthusgaser räknas med så som odling, tillverkning, förpackning, transport, GodDrycks egna verksamhet samt kundens transport och avfallshantering av förpackningen. Detta klimatkompenseras sedan till 110 procent. Utöver detta har också ett arbete för att aktivt minska utsläppen i linje med 1,5 gradersmålet genomförts.

– Nu mer än någonsin krävs det att fler aktörer agerar för att lösa de klimatutmaningar världen står inför, det är bråttom och vi måste alla göra det vi kan. Att bli klimatpositiv är ett steg av många för GodDryck, det blir viktigt för oss att fortsatt arbeta för att minska vårt klimatfotavtryck, och alltid låta klimatet vara centralt i alla val vi gör. Vi vill att branschen tar fler och snabbare initiativ som bidrar till att minska sitt klimatavtryck. Att klimatberäkna hela sin värdekedja är inte så komplicerat som man kan tro, det är något som alla företag kan genomföra. Jag är stolt över vårt alkoholfria sortiment, och även stolt att GodDryck numera endast erbjuder klimatpositiva produkter, säger Joseph Dickenson VD GodDryck.

Några konkreta förändringar som GodDryck genomfört är att man bland annat valt att frakta sina viner från Europa på tåg och inte som tidigare med lastbil. På glasflaskorna som GodDryck använder till alla sina viner tar man också bort plastfilmen som omsluter flaskan, och redan i vinter kommer den nya designen.

GodDryck väljer att klimatkompensera genom att tillsammans med ZeroMission plantera träd i Plan Vivo-certifierade trädprojekt, i den tropiska skogen Cochabamba, i Amazonas i Bolivia. Träden binder koldioxid och bidrar på så sätt till att minska den totala koldioxidnivån i atmosfären vilket är en strategi som FN står bakom, då avskogning och ohållbar markanvändning står för cirka 25 % av de globala utsläppen. (Källa: IPPC Climate change and Land 2019). Sammantaget kommer GodDryck binda 775 ton CO2e för 2019 års försäljning, vilket motsvarar 92 bilresor runt jordklotet.

GODDRYCK GINGER BEER
Företagets senaste tillskott, ekologisk Ginger Beer, är en härligt bubblig alkoholfri dryck med smak av bland annat ingefära som passar som sällskapsdryck, men även till kryddiga rätter, tacos, fisk och skaldjur eller sydostasiatisk mat. Förpackningen är gjord av återvunnen aluminium som har ett lägre klimatfotavtryck än nybrutet aluminium.

GodDryck Ginger Beer säljs på Systembolaget från mitten av september och kostar 23,90 kronor för 250 ml.

Alla GodDrycks drycker, GodDryck No1, God Dryck No2, Mousserande Äppelmust, Prestige Cuvée samt nya Ginger Beer är klimatpositiva. Läs mer om vad klimatpositivt innebär på www.goddryck.se där vderas oberoende rapport med klimatberäkningar finns publicerad och tillgänglig från och med 3 september 2020.

Vad är klimatpositiv?

Idag finns ingen standard för klimatpositiv, däremot finns standarden ISO 14021 som definierar klimatneutral som en produkt vars klimatfotavtryck har klimatkompenserats. I väntan på en standard för klimatpositiv har det blivit praxis att uppfylla kriterierna i ISO 14021 för klimatneutral och klimatkompensera ytterligare minst 10 %. Ett av kriterierna i ISO 14021 är att fotavtrycket ska kvantifieras utifrån ISO 14067, vilket bland annat innebär att samtliga växthusgasutsläpp från hela värdekedjan ska inkluderas och att metodik och resultat sammanfattas i en transparant klimatrapport som GodDryck publicerar på sin hemsida. Idag finns bara åtta företag i världen som lanserat klimatpositiva produkter utifrån denna modell*; svenska Max Burgers, GodEl, GodDryck, IceBug, Kivra, Brid, Department Festival samt Nya Zeeländska bildelningstjänsten Mevo. Flera svenska företag arbetar för att en officiell global standard för klimatpositiv ska tas fram.

* Enligt clipop.org, en global plattform för klimatpositiva företag, tjänster och produkter som uppdateras löpande i takt med att er företag lanserar klimatpositiva produkter.

Om Combacha ArBolivia
Klimatkompensationsprojektet ArBolivia startade redan 2007, och är idag etablerat i de tropiska regionerna Cochabamba och Santa Cruz i Bolivia. Projektet är en affärsdriven lösning för att stoppa avskogningen i den bolivianska delen av Amazonas regnskog. Idag omfattar ArBoliviaprojektet cirka 1000 småbrukare som planterar inhemska lövträd på mark som de själva äger.

Om GodDryck
GodDryck grundades 2015 och ägs till 100 % av stiftelsen GoodCause. GodDrycks klimatpositiva, alkoholfria premiumdrycker gör gott för både människor och planeten. Företaget klimatkompenserar för 110% av sina utsläpp och skänker vinsten till sina välgörenhetspartners; Barncancerfonden, SOS Barnbyar, Hand in Hand Sweden, Naturskyddsföreningen, Läkare Utan Gränser och IOGT-NTO.