Grand Hôtel Stockholm inviger sitt nya centralkök – skapat för nästa 150 år

av Livets Goda

Grand Hôtel Stockholm presenterar nu sitt nyrenoverade centralkök – hjärtat i hotellets gastronomiska verksamhet. Köket har har moderniserats för att främja en bättre arbetsmiljö, möta verksamhetens växande behov och möjliggöra ett hållbart köksarbete i linje med Grand Hôtel Stockholms långsiktiga vision.

Det ursprungliga centralköket byggdes för över 20 år sedan, när verksamheten såg annorlunda ut. Hotellet hade färre rum, room service var mindre omfattande, Cadierbaren existerade inte i nuvarande omfattning och köket var utformat som ett traditionellt storkök med uppdelning mellan varmt och kallt. Sedan dess har både verksamheten och arbetssätten utvecklats. Idag arbetar köksteamen mer integrerat, och det nya centralköket är utformat för modern drift, anpassat för att möta både dagens och framtidens behov.

“Med vårt nya centralkök tar vi ett viktigt steg in i framtiden. Det ger oss de bästa förutsättningarna att fortsätta utveckla vårt gastronomiska erbjudande och skapa minnesvärda matupplevelser för våra gäster. Vår ambition har varit att skapa ett modernt kök som möter dagens behov och förutsättningar, men som också ger oss utrymme att växa och utvecklas ännu mer över tid. Vi ser verkligen fram emot att fortsätta driva utvecklingen framåt tillsammans med våra medarbetare och gäster”, säger Pia Djupmark, vd Grand Hôtel Stockholm.

Renoveringen av centralköket, som pågått under sex månader, har resulterat i en omfattande restaurering. Det nya köket är tio gånger större än det tidigare, med 557 kvadratmeter köksyta och en planlösning som både ger bättre arbetsflöden och möjliggör fortsatt framtida expansion. Bland annat har innertaket sänkts för förbättrad akustik, ett behovsstyrt ventilationssystem har installerats för att optimera energianvändningen och induktionshällar har satts in, för att minska onödig energiförbrukning i ett kök som är i drift dygnet runt.

Istället för att riva och ersätta fullt fungerande delar har Grand Hôtel varit varsamma i valen och endast bytt ut det som varit nödvändigt, såsom maskinell utrustning och teknik – medan exempelvis placeringen av golvbrunnar och viss väggbeklädnad har bevarats. Renoveringen har genomförts i nära dialog med både kökspersonal på Grand Hôtel och utomstående specialister, för att säkerställa hög funktion, långsiktig kvalitet, god arbetsmiljö och ett kök som håller över tid.

”Vår kökspersonals idéer och insikter har varit avgörande för hur vi utformat det nya köket och är en av de främsta anledningarna till att vi valt att genomföra detta. Det handlar inte bara om att möta dagens behov eller ta nästa steg in i framtiden, utan lika mycket om att skapa en arbetsmiljö där våra medarbetare trivs, mår bra och har rätt förutsättningar för att skapa framtidens matglädje och fortsätta leverera den höga kvalitet som genomsyrar alla våra erbjudanden”, säger Karl Persson, Food & Beverages Manager Grand Hôtel Stockholm.

Centralköket är idag en viktig knutpunkt i Grand Hôtels gastronomiska verksamhet och utgör navet för bland annat allt som serveras i Cadierbaren, dygnet runt-tillgänglig room service och frukost till alla hotellgäster. Den totala köksytan på hotellet uppgår till 1 407 kvadratmeter och inkluderar bland annat köken för Grand Soleil, Verandan och Konditoriet.