Halva festivalen avklarad

– Det är roligt att Scottish Malt Whisky Society har fått igång sin svenska avdelning igen, säger han och reflekterar över den gångna helgen. Anders nämner också att Bergslagens destilleri kommer att vara värd för den världskända whiskyklubbens svenska avdelning och presenterar både föreningen och en del buteljeringar på mässan. Scottish Malt Whisky Society bildades 1983 och man beslutade att organisera föreningen som ett företag och köpte ett hus i Edinburgh där man samlade buteljeringar som görs speciellt för SMWS. Här ges medlemmar och deras gäster möjlighet att smaka dessa mot betalning. De har även en restaurant i huset. 1996 köptes en liknande plats i London och 2004 öppnades SMWS andra lokal i Edinburgh. Samma år köptes SMWS av Glenmorangie som äger det än idag. SMWS har också avdelningar i många länder bland annat Europa, USA, Sydafrika, Japan och Taiwan. I övrigt ser Anders Görling inga stora förändringar mot föregående år men konstaterar vad han saknar. – Vi ser två stora bortfall på Stockholm Beer & Whisky Festival i år, fortsätter han. Det är tråkigt att vi detta år inte sett någonting av William Grant & Sons och Interbrands på mässan. Detta innebär att namnkunniga märken som Glenfiddich, Balvenie, Isle of Jura och Dalmore inte finns med. Anders konstaterar också att Pernod Ricard, som många år har haft mest fokus på sina irländska whiskies, nu börjat satsa mycket på sina skotska whiskysorter. I deras monter kan man man bland annat förutom Glenlivet, hitta trevliga utgåvor av Longmorn och Aberlour. – Det har varit distributionsbyte för Inverhouse och man kan nu hitta deras märken med bl a Pulteney, Balblair och AnCnoc i Berndtsson Brands stora monter, tillägger Anders och reflekterar sedan över ryktet att det enligt rykten inte är lika många whiskyföretag som deltar i den årliga tävlingen på mässan. – Frågan är om detta är en trend eller om det finns andra skäl bakom, spekulerar han han. Slutligen konstaterar vår egen whiskyguru att de nya svenska destillerierna börjar komma fram med olika buteljeringar av allt från fatprov till ung whisky. – I ledningen ligger naturligtvis Mackmyra som nu håller på att öppna sitt andra destilleri samtidigt som man börsnoterar företaget och gör en aggresiv marknadsföring internationellt. Det finns dock flera svenska whiskyföretag, bland andra Box i Kramfors och Bergslagen i Nora som använder sig av innovativa metoder för att marknadsföra sin whisky. Vi säger som vi brukar – den som lever får se, avslutar han.