“Andreas konfirmerar rapporterna om att mässan slagit alla rekord i omfång och antal besökare. – Det var en betydligt större mässa i år än för två år sedan och “”alla var där””, berättar han och hänvisar till världens ledande vinproducenter, journalister och sommelierer. Dock träffade han bara en svensk kollega under vinmässan – Livets Goda medarbetaren och champagneexperten Richard Juhlin. – För oss som jobbar i det här skiktet är det en mässa du inte kan vara utan, säger han utan omsvep. Under mässan hålls provningar och åter provningar. Dock går de inte riktigt till som här hemma, utan inkluderar nästan alltid en middag med vinmakaren, under en så kallad “”winemaker's dinner””. – Det är så det går till där, säger Andreas och fortsätter. Under dessa provningar är det verkligen business rakt igenom, det ligger ett orderblock vid din plats som du förväntas fylla i trots att du har betalat cirka 1500 kronor och uppåt för middag och provning. Att det finns ett gigantiskt intresse i regionen visar inte minst att den för vinmässan avslutande auktionen, som hölls av anrika vinhandlarfirman Acker Merral & Condit. – Jag tror att de sålde viner för 150 miljoner i fredags och lördags säger han och höjer på ögonbrynet. Det tråkiga är att det handlar så mycket om spekulation och så lite om vin som dryck. Vissa viner såldes för helt sjuka priser – upp till 200.000 kronor flaskan. Det är en lekstuga för snuskigt rika. Herre Gud, det handlar ju om jästa druvor i slutändan, fortsätter han och skrattar. De franska vinerna dominerar fortfarande på mässan enligt Andreas men både Spanien och Italien var betydligt synligare än sist. Även tyskarna bredde ut sig vilket känns naturligt då deras viner faktiskt ofta kan matcha det lokala köket. – Många producenter har förstått att det är viktigt för de asiatiska köparna att få information om hur vinerna fungerar med den lokala maten. Nu kommer det fler och fler böcker och websidor som hjälper till med det. Andreas ler lite åt hur vi i väst pratar om viner som passar det “”asiatiska köket”” som om det gick att klumpa ihop. – Ju mer jag reser här ju mer fascinerad blir jag över hur otroligt stora skillnader i matkultur och smaker det är bara i Kina. Se bara på det kantonesiska köket och maten från Szechuan, det är otrolig skillnad. En person som Andreas gärna hänvisar till i just den frågan är Kinas enda Master of Wine – koreanskan Jeannie Cho Lee. Hon har under 15 års tid samlat information i frågan och presenterade under mässan sin nya mat- och vinsajt www.asianpalate.com. Här finns en databas på över 7000 viner att söka matrekommendationer till, samt en förteckning över asiatiska livsmedel och information om hur de matchas med vin. Under årets mässa har Andreas haft ett flertal presentationer under olika vinprovningar. Bland annat med franske oenologlegenden Michel Rolland. Dessutom har han avverkat massor av möten, luncher och middagar. – Mitt mål är att etablera mig mer fast därborta. Det är skönt att kunna samla upp flera jobb under ett par veckor eftersom det tar ett tag att resa dit. Mest spektakulära montrar hade de chilenska producenterna på mässan i Honkong. Snygga tjejer i minimala kläder som enligt Andreas kan vara ett sätt att dra fokus från bristande kvalitet. Störst bland de asiatiska vinhandlare och samlare är dock Château Lafite. Varför de har sådan dominans kan inte Andreas förklara exakt men han spekulerar i att det kan vara för att namnet är enkelt att uttala. Han har även hört talas om att en kinesisk film som med stort genomslag visade den europeiska livsstilen för många år sedan och där dracks det Lafite. – Här måste jag säga att Château Margaux har ansträngs sig under mässan, säger Andreas. De hade en stor middag på kinesiska muren strax innan mässan med mycket äldre årgångar och hade precis en stor vinmiddag på anrika Shangri-La Hotell i Hongkong, det var uppseendeväckande. Även Carruades de Lafite – Château Lafite's andravin är stort i Hongkong trots att det enligt Andreas är onödigt dyrt. – Jag var på en fantastisk skaldjursrestaurang i helgen i Hongkong. De hade nästan ingeting på vinlistan. Förutom Carruades de Lafite för 3000 kronor flaskan, säger han och skrattar vidare. Sin egen status i Asien ser han nöjt växa vartefter kunskapsnivån höjs. – Sommelierer har inte haft samma status som de stora vinjournalisterna fram till nu men de älskar ju titlar där borta så det är klart, det fungerar att vara världsmästare, säger Andreas och berättar glatt att han såg sig själv på omslaget på en av de största vintidningarna. – Jag gjorde en intervju i november men det hade jag glömt bort. Att regeringen i Hongkong har slopat all punktskatt på importerade viner gör det till ett nav i vinvärlden men att du kan göra några fynd dementerar Andreas. – Det finns gott om vinbutiker men du gör absolut inga kap, priserna är höga, berättar han. Härnäst åker Andreas till Dominikanska Republiken. Här väntar en mat- och vinmässa, därefter blir det tillbaka till Bordeaux. Sommeliermästarens videobloggar, där han systematiskt provar sig igenom område för område, har fått bra respons. – Många producenter uppskattar att jag provar stort som smått, berättar han. De tycker om att härleda sina viner till provningskommetarer när de säljer dem och jag går väldigt systematiskt till väga. Vill du prova vin med Andreas? Se och följ med videobloggarna på http://www.video-sommeliers.com/ eller via Andreas egen hemsida www.andreaslarsson.org.”
868