Hem Vinvärlden Handpicked Wines – med känsla för vin och entreprenörskap

Handpicked Wines – med känsla för vin och entreprenörskap

av Livets Goda

”Det säger Margareta Lundeberg som på vinimport-företaget Handpicked Wines går under titeln ”chefen” och vars make Måns Lundeberg har titeln ”alla som inte ”chefen” har.” Livets Goda.se fortsätter här följetongen ”11 frågor till en dryckesimportör.” När kände ni att ni verkligen var på banan första gången? – Ett genombrott var när vi hade varit igång ett par år och några riktigt bra producenter kontaktade oss för att de ville samarbeta. Det var bland annat Charles Smith, Elvio Cogno och Nittardi. I samma veva fick vi också in ett par listningar på bolaget som gav oss en rejäl knuff framåt. Vilken inriktning/filosofi hade ni när ni startade? – Jag tycker att vårt namn Handpicked Wines säger det mesta om vår inriktning. Men man ska veta att det är inte bara är våra viner som är handplockade, utan i högsta grad även våra producenter. Med tanke på hur otroligt mycket bra viner det finns i världen har vi möjlighet att vara väldigt kräsna när vi väljer vin. Vi har tre kriterier som alltid måste uppfyllas och det viktigaste är förstås kvaliteten. Sedan vill vi arbeta med trevliga producenter som ger oss energi och vill ha ett nära samarbete med oss. Sista kriteriet är presentationen av flaskan. Vi kan inte låta bli att tycka att etiketten är en viktig del av den totala vinupplevelsen, gärna ihop med en bakomliggande historia. Prismässigt har vår filosofi varit att framför allt satsa på viner i prisklassen 80-200 kronor. Viner som vanliga, nyfikna och vinintresserade människor har möjlighet att köpa. Har den inriktningen/filosofin förändrats? I så fall hur? – Det känns som vårt huvudspår håller i längden. Visst har vi gjort några avstickare under resans gång med både större och mindre framgång. Jag tror att man måste vara öppen och inse att det ibland händer saker som gör att man får ändra kurs. Från början hade vi bara vin i sortimentet men så sadlade en av våra vinmakare om och blev exportchef för Diplomático på Destilerias Unidas i Venezuela. Nu har vi haft deras rom i vårt sortiment sedan 2009. Att rom skulle ingå i vår portfölj var ingenting vi räknade med när vi startade, men det är verkligen en spännande produkt som allt fler får upp ögonen för. Har ni egenproducerade varumärken i er portfölj? Varför? – Nej, och det är heller inte någonting som vi eftersträvar. Jag kan tycka att det gått lite inflation i det här med egna varumärken. Många av de viner i Sverige som säljs under egna varumärken lever inte upp till den kvalitet som presentationen utlovar. Som vinimportör lyfter vi hellre fram våra producenter som inte sällan är väldigt färgstarka och riktigt bra varumärken i sig själva. Ta till exempel den forne managern och turnéledaren Charles Smith som skolade om sig och blev framgångsrik vinmakare i Washington State. Varken han eller hans viner passerar oberört förbi och de fantasifulla namnen glöms knappast bort i första taget. Inte heller de spektakulära etiketterna. Nämn ett möte i vinvärlden (med ex en producent eller annan person) som haft stor betydelse för er. – Den portugisiska vinmakaren Sandra Tavares da Silva har betytt mycket för oss. Vi träffades första gången på mässan i London 2004 och har haft ett nära samarbete sedan dess. Sandra driver Wine & Soul tillsammans med sin man Jorge Borges. De tillhör Portugals nya generation vinmakare som blandar gamla metoder med nya och producerar kraftiga och fruktigt fylliga viner. Sandras föräldrar driver vingården Quinta de Chocapalha strax utanför Lissabon vars viner vi också representerar. Sandra kommer ofta till Sverige och har haft stor betydelse när det gäller att lyfta fram det fantastiska vinland som Portugal verkligen är. Vårt samarbete har också bidragit till att vi kunnat profilera oss som en vinimportör med bra representation från Portugal. Producenter byter importör titt som tätt. Hur får man en producent att stanna kvar i ens portfölj? – Det handlar om att vårda relationen. Att informera och hålla producenten uppdaterad med vad som händer och sker liksom att anordna aktiviteter tillsammans. Jag tror också att man på ett tidigt stadium måste tydliggöra hur det fungerar i Sverige så att producenten känner sig trygg och får förståelse för hur vi jobbar och varför. Även om Systembolaget är en självklarhet för oss som är verksamma i Sverige, är det många producenter som tycker att det är knepigt. Nämn ett par för- och nackdelar med detaljhandelsmonopolet. – En av fördelarna är förstås kvaliteten och utbudet. Man hittar aldrig riktigt dåliga viner på Systembolaget och de flesta butiker har ett relativt brett sortiment. En annan fördel är att man som liten importör når ut i hela Sverige utan att ha en jättestor säljkår. Beställningssortimentet som det ser ut idag, är väldigt enkelt. Som vinintresserad har du ett enormt sortiment med artiklar att välja mellan och som du kan få hem till ditt Systembolag inom tre dagar. Mycket bättre än så kan det inte bli! Nackdelarna är att vi inte kan sälja viner på det sätt vi önskar. Vilken vinimportör drömmer inte om en egen vinbutik där man kan ha provningar och verkligen prata för sina viner och producenter? Maktkoncentrationen är en annan nackdel. Det är väldigt få personer som har orimligt stor makt över sortimentet. Då talar jag inte bara om Systembolagets inköpare utan även de journalister som ägnar sig åt att betygsätta våra viner. Det finns ju flera hundra importtillstånd i Sverige. Varför ska man jobba med er? – Vi tänker långsiktigt och tror på ömsesidiga samarbeten. Vi jobbar hårt och med alla de medel som står till buds för att lyfta fram producenten och dess viner. I sortimentet har vi inga konkurrerande viner. I till exempel Piemonte har vi många producenter men har bara en producent med Barolo och en med Barbera. Dessutom tar vi bara in producenter som vi ser har en potential både på Systembolaget och på restaurang. Vad är viktigast för att lyckas som dryckesimportör: känsla för vin eller känsla för ekonomi? – Det här är knappast en bransch man går in i om man siktar på att bli ekonomiskt oberoende. Nej, det är känslan för vin och entreprenörskap som driver oss, men precis som för alla typer av företagande måste den ekonomiska kompetensen finnas för att vi ska nå framgång. Berätta om något ni har på gång inom överskådlig framtid. – Vi har ett par riktigt spännande listningar på Systembolaget i mars. Sedan väntar producentbesök under våren både från sicilianska Tenuta Fessina och Charles Smith som dimper ner med sedvanligt buller och bång i maj. Själv har jag påbörjat den fyra terminer långa resan mot WSET Diploma. Jag hade förberett mig på mycket plugg, men det är faktiskt mer än jag någonsin kunde drömma om. Vilket vin ur den egna portföljen är er favorit just nu, och varför? – Jag vill välja två, ett vitt och ett rött. Det röda är Quinta do Manuela VV som är det nya vinet från portugisiska Wine & Soul. Det vita får bli Ca del Magro från producenten Monte del Fra i Veneto. Det är ett otroligt smakrikt vin med nya smaker och dofter som avlöser varandra när man doftar och dricker. Det röda från Wine & Soul är ett i det närmaste ett perfekt vin när det gäller, frukt, balans och smak. Hundra år gamla vinstockar som vuxit under otroligt bra förhållanden, är en av förklaringarna bakom den höga kvaliteten. Importörens namn:Handpicked Wines Sweden AB Antal anställda: Tre på heltid och två på konsultbasis Antal producenter Har samarbete med ca 40 producenter för Systembolaget och/eller restaurang Omsättning: Ca 20 miljoner för 2011 Bild 1: Margareta Lundeberg Bild 2: Måns Lundeberg

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING