Här är jultraditionerna ungdomar vill förändra

Livets Goda 10 Dec, 2018
Övrigt Tre av fem unga svenskar upplever en eller flera jultraditioner som omoderna och i behov av förnyelse. Fyra av fem skulle till och med kunna tänka sig att stryka en eller flera jultraditioner. Det visar Coca-Cola Sveriges rapport Den Stora Juluppdateringen som är framtagen tillsammans med Ungdomsbarometern.

Vad säger ungdomarna om de etablerade jultraditioner som finns idag? För att göra julen mer inkluderande och modern kan det vara dags att se över gamla traditioner och uppdatera julen utifrån samtidens preferenser. Inför julen 2018 har Coca-Cola tillsammans med Ungdomsbarometern frågat Sveriges 16–19-åringar om, och i sådana fall hur, de skulle vilja uppdatera julen.

Jultraditionerna unga vill uppdatera Alkohol- och köttfritt julbord, ny julmusik och kompishäng
Bland Sveriges ungdomar upplever tre av fem en eller flera jultraditioner som omoderna och i behov av förnyelse. En av de traditioner som flest unga vill uppdatera är julbordet. Varannan vill förändra julbordet på ett eller annat sätt, 47 procent av dessa vill lägga till fler alkoholfria drycker. 35 procent vill addera fler vegetariska och/eller veganska rätter. Andra exempel på traditioner som unga vill uppdatera är julmusik (52 %) och umgänget med vänner (56 % önskar umgås mer med sina vänner kring jul).

Jultraditionerna unga kan vara utan - Julkort och jultomten går bort
4 av 5 av Sveriges ungdomar skulle kunna tänka sig att stryka en eller flera jultraditioner. Den tradition som flest kan tänka sig att vara utan är julkort och andra julhälsningar (42 %) följt av jultomten (40 %) och Kalle Anka på tv (30 %).

– Siffrorna i rapporten speglar i mångt och mycket Ungdomsbarometerns årliga kartläggning av Sveriges ungdomar från tidigare i år. Exempel på generationsspecifika mönster är till exempel önskan om fler alkoholfria dryckesalternativ och fler vegetariska och veganska rätter på julbordet som grundar sig i en hälso- och miljömedvetenhet hos dagens ungdomar. En intressant avvikelse vi kan se är att få vill kompromissa med sina julklappar – trots att miljö- och klimatfrågor står högt på dagens ungdomars agenda i övrigt, säger Anton Landehag, expert samhälle och livsstil, Ungdomsbarometern.

Jultraditionerna unga vill bevara - Släkt och familj är viktigast (och julklapparna)
Den mest heliga jultraditionen för Sveriges ungdomar är umgänget med släkt och familj som endast 5 procent kan tänka sig att vara utan. Efter umgänge med familj och släkt är det få som vill vara utan traditioner som julpynt (7 %), julgran (9 %) och julklappar (13 %).

Mer fakta från rapporten ”Den Stora Juluppdateringen”
Jultraditionerna unga vill uppdatera:
• Juldryckerna – 57 procent önskar uppdatera dryckerna på julbordet. 47 procent av de som vill uppdatera julbordet önskar en vit jul med fler alkoholfria alternativ.
• Julbordet – 50 procent tycker att maten på julbordet borde förnyas på ett eller annat sätt. 35 procent har en önskan om att addera fler vegetariska och veganska rätter.
• Julmusiken – 52 procent vill förnya julmusiken, 61 procent vill uppdatera julmusiken med nya jullåtar och/eller remixer av gamla jullåtar.
• Skärmtid – 41 procent anger att de i snitt spenderar mellan två och tre timmar vid en skärm som inte är tv:n på julafton. Det finns dock en önskan om mindre skärmtid, 61 procent önskar att de spenderade noll eller max en timme framför skärmen på julafton.
• Kalle Anka på tv – var femte vill förnya Kalle Anka på tv. Nästan hälften av de som vill förnya traditionen (49 %) har angett att de hellre spelar spel med familjen än att titta på Kalle Anka.
• Julstress – 6 av 10 unga upplever stress kring jul, 65 procent önskar minska julstressen.
• Umgänge med vänner – 56 procent önskar att de spenderade mer tid med sina vänner under julen.
• Julpyntet – 35 procent vill att julpyntet ska vara mer miljövänligt.

Jultraditionerna unga kan vara utan:
• Julkort och julhälsningar – 42 procent kan tänka sig att vara utan julkort och julhälsningar.
• Jultomten – 40 procent kan tänka sig att ta bort tomten helt från sitt julfirande.

Jultraditionerna unga vill bevara:
• Umgänge med familj och släkt – få (5 %) kan tänka sig vara utan sina släktingar och familj på julafton, 43 procent önskar till och med att de spenderade mer tid med familj och vänner under jul.
• Julpynt – endast 7 procent kan tänka sig att vara utan julpynt. 34 procent vill dessutom öka mängden julpynt hemma och/eller i offentliga miljöer.
• Julgranen – endast 9 procent kan tänka sig att slopa julgranen.
• Julklappar – endast 13 procent kan tänka sig att strunta i julklappar, 58 procent vill behålla traditionen med julklappar som den är.

Om undersökningen:
Undersökningen gjordes tillsammans med Ungdomsbarometern med över 1 000 ungdomar mellan 16–19 år från hela Sverige. Fältperiod 1–12 november 2018.

Ge bort en prenumeration på Livets Goda i julklapp

En prenumeration på Livets Goda kostar 375 kr/ år och omfattar 9 utgåvor. 
Teckna en prenumeration i julklapp till någon som du tycker om >>


Nyheter från High Coast Whisky - Origins är påväg

Whisky och Bourbon Just nu är High Coasts nya whiskyserie Origins på väg…
22 Mar, 2019

Fyra godheter från Charles Smith lanseras på Systembolaget idag

Vin Premium Den 22:a mars lanseras inte mindre än fyra viner, dedikerade…
22 Mar, 2019

Nu lanseras ekologisk mat för hundar och katter

Övrigt Den ekologiska mat-trenden når nu också djurmat när det italienska…
22 Mar, 2019

Piccini Memoro med ny kostym

Vin Det italienska rödvinet Piccini Memoro som svenskarna lärt känna under…
22 Mar, 2019

Domaines Paul Mas är bästa franska producenten i Mundus Vini 2019

Vin I vintävlingen Mundus Vini 2019 står vinproducenten Domaines Paul Mas…
21 Mar, 2019

OO Brewing till En Öl & Whiskymässa i Göteborg

Whisky och Bourbon Svenska Dryckesmässor är glada över att ha med sig ett…
21 Mar, 2019

Nyheter från Springbank i april på Systembolaget

Whisky och Bourbon Den fjärde och femte april lanseras en exklusiv samling buteljer…
21 Mar, 2019

Plantation återlanserar Experience Pack

Whisky och Bourbon Efter hög efterfrågan återlanserar nu topproducenten Plantation Rum sin förpackning…
21 Mar, 2019

Årets Kock lanserar Årets Kockelev och Årets Kockelever

Mat och Restaurang Årets Kock lanserar ungdomstävlingarna Årets Kockelev och Årets Kockelever i…
21 Mar, 2019

Njutningstips till fredagskvällen

Övrigt När arbetsveckan nått sitt slut finns det få saker lika…
20 Mar, 2019

Nytt besöksrekord för Malmö öl- och whiskyfestival – 13 567 besökare drack 20 000 liter öl i helgen

Whisky och Bourbon I helgen arrangerades Malmö öl- och whiskyfestival för sjunde gången.…
20 Mar, 2019

Vårens första mat- och dryckesmässa Malt, Mat & Destillat

Mat och Restaurang Malt, Mat & Destillat är den urbana mötesplatsen för alla…
20 Mar, 2019

Premiär för Kiviks Musteris skånska ciderprovningar på Solnäs Gård

Whisky och Bourbon Kiviks Musteri vill lyfta skånsk cider genom att arrangera ciderprovningar…
20 Mar, 2019

Bodega Aleanna El Enemigo Malbec 2013 i lager hos Winefinder

Vin Bodega Aleanna El Enemigo Malbec 2013 har hedrats med hela…
19 Mar, 2019

Kiviks Musteri skippar sugrören i sin senaste satsning

Övrigt Kiviks Musteri lanserar nu en ny apelsinjuice och sin klassiska…
19 Mar, 2019

Kilchoman STR Csk Matured kommer till Sverige

Whisky och Bourbon Kilchoman STR Cask Matured är en ny buteljering från det…
16 Mar, 2019

The Kraken Black Spiced Rum

Whisky och Bourbon Myten om havsmonstret The Kraken ligger till grund för romvarumärket…
18 Mar, 2019

Svenska Kocklandslagets VM-vinnarmeny lanseras på Viking Cinderella

Mat och Restaurang I november 2018 vann Svenska Kocklandslaget VM i Luxemburg med…
18 Mar, 2019

No thyme to waste

Mat och Restaurang Spruckna tomater, lökskal, utgången mjölk och äpplen med fläckar på.…
18 Mar, 2019

Akebono expanderar och nyrekryterar Dan Jay-Olsson

Whisky och Bourbon Nu får Akebono, Sveriges ledande sakeimportör i ledning av Åke…
18 Mar, 2019
Artikelarkivet