Heinz: Två av svenskarnas favoritsmaker möts för första gången

av Livets Goda

Nu är det officiellt: svenskarna äter MYCKET picklade grönsaker! En ny undersökning,[i]gjord på uppdrag av Heinz, visar att en majoritet (94%) av de tillfrågade äter picklad gurka – och de flesta (55%) gör det regelbundet, minst en gång i veckan.

Sverige har en lång tradition av inläggningar. Redan på vikingatiden användes metoden och smaken har hållit i sig. Mer än hälften (51%) av svenskarna uppger att de älskar den syrliga smaken och nästan 1 av 10 (8%) av svenskarna i åldern 18–34 år äter picklad gurka eller andra inlagda livsmedel varje dag.

Svenskarna älskar också ketchup och äter mer per person än i något annat land i världen[ii]. Och eftersom Heinz är hela Sveriges ketchupproffs[iii], känns det extra kul att det presenteras en nyhet där två älskade smaker kombineras (i den här kombinationen

Nyhet! Heinz tomatketchup med smak av picklad gurka

Den välkända smaken av Heinz tomatketchup och syrligheten av picklad gurka, kombinerat i en slät ketchup, med en nypa dill – perfekt att ringla över pommes frites, korv, hamburgare eller egentligen som tillbehör till vad som helst.

Sofie Zeffer, Senior Brand Manager på Heinz Nordics: ”På Heinz arbetar vi alltid med att ge våra fans nya spännande smakupplevelser. Den här gången har vi lyckats med något alldeles extra – vår ikoniska Heinz tomatketchup med smak av picklad gurka.”

”I Sverige har människor ätit inläggningar i hundratals år och vår grundare Henry Heinz var känd som the Pickle King redan år 1893 – så vi har vår egen historia med inläggningar. Med den här unika ketchupen vill vi hylla Sveriges kärlek till både picklad gurka och Heinz tomatketchup. Föreställ dig smaken av en särskilt berömd cheeseburgare toppad med picklad gurka – på flaska! Vi tror att du kommer att älska den här nyheten!”

Ketchupen innehåller inga konstgjorda färgämnen, aromer eller konserveringsmedel. Lämplig för vegetarianer och veganer.

Heinz ketchup med picklad gurka, rekommenderat pris 34,90 kr för 400 ml, finns nu att köpa hos Ica, Coop och Citygross runt om i Sverige. Återförsäljaren kan sätta sitt eget pris.

[i] InsightMe-undersökning på uppdrag av Heinz, maj 2024

[ii] Euromonitor International Passport, total ketchupkonsumtion per person 2023

[iii] YouGov Brand-studie 2024, undersökningen genomfördes av analysinstitutet YouGov. Mellan den 10–16 januari 2024 intervjuades totalt 1 029 svenskar i åldern 18 år och uppåt. Intervjuerna utfördes enligt CAWI-metodik (computer-assisted web interviewing).