Hem Vinvärlden Helhetsgrepp från ny vinhandel

Helhetsgrepp från ny vinhandel

av Livets Goda

”Det handlar å ena sidan om att importörerna etablerar egna vinklubbar där de ger sina medlemmar fortlöpande information om nya viner, bjuder in dem till provningar och ger dem möjlighet att köpa viner genom speciella artikelnummer på Systembolaget. Å den andra sidan har vi sett hur PrimeWine gjorde för flera år sedan, då de öppnade en egen vinbar där deras stora vinsortiment gick att dricka på glasvis, så att kunderna kunde bekanta sig med deras viner. Och såklart också gå till Systembolaget och köpa dem. Internethandeln har varit en omtvistad historia, och sånär som på enstaka seriösa och redan etablerade vinhandlare (framför allt i Danmark och Tyskland) som enbart arbetar med kvalitet, har internethandeln allra mest handlat om att köpa billigare öl, vin och sprit än vad Systembolaget kan erbjuda. På så sätt har Systembolaget fått sällskap av andra handlare med filosofin volym till lägre pris. Kvalitet har sällan varit ledordet för internethandlare. Den 14 januari lanseras en helt ny internethandel, Gaston Vin. Bakom denna satsning står en kvartett genuint passionerade, kunniga och seriösa vinälskare, Zvonko Sokcic, Nick Hartley och Jon Lacotte (från Frantzén/Lindeberg) och samt själva restaurangen Frantzén/Lindeberg. Zvonko, som de senaste åren har tagit sig in på den svenska vinscenen genom amerikanska viner i den egna importfirman Vinopia, har under året både rest i Kalifornien och fört samtal med sina redan idag befintliga producenter för att hitta nya intressanta viner. ””För Gaston blir det också en del helt nya producenter, som exempelvis Jonata i Santa Ynez Valley och Barrel 27 i Paso Robles, men också fler viner från vinmakaren Heidi Peterson-Barrett, och även ett antal viner från några av de firmor jag jobbar med i Vinopia””, säger han till Livets Goda. ””Totalt sett kommer vi arbetar med 70-80 olika viner i första steget””, säger Nick Hartley, som genom sin firma Grande Bouteille under många års tid har försett svenskarna med högklassiga viner från små toppfirmor i framför allt Frankrike. En del av dessa, som Stéphane Ogier i norra Rhône och Château de Beauregard i Mâconnais, kommer man att finna på Gaston Vin, men i det nya sortimentet kommer han också att köpa in viner från flera firmor han hittills inte har arbetat med. ””Jag har jobbat med franska producenter i över tio år, det finns så fantastiskt många riktigt bra firmor som jag gärna skulle ha arbetat med tidigare men inte kunnat, men nu med Gaston Vin öppnas en helt ny möjlighet att bredda sortimentet””, säger han entusiastiskt. Gaston Vin kommer att utgå från Danmark, och därifrån sälja vinerna över internet. Det som skiljer dem åt från andra, är att man enbart kan handla vin av dem från Sverige. Det innebär att vi svenskar får ett unikt sortiment enbart för vår marknad. Man är därför särskilt mån om att följa gällande åldersregler för handel med alkoholvaror, något som de senaste dagarna har varit ett samtalsämne i media, då det visat sig att exempelvis tyska vinhandlare inte har tagit något ansvar i vem som köper alkohol av dem. ””En annan sak vi har tittat på, och som har varit väldigt viktig för oss är att sidan ska vara lätt att navigera genom, och att man hela tiden ska se vad man har köpt, och därigenom slippa hoppa fram och tillbaka mellan olika fönster””, berättar Nick när vi talar om hemsidan, från vilken all försäljning kommer att utgå. ””Det kommer också finnas mycket fakta om både producenterna och vinerna””, lägger han till för att betona seriositeten i projektet. Och det är enbart hög kvalitet man kommer att arbeta med, inga enkla viner i det lågprissegment som andra näthandlare och Systembolaget har specialiserat sig på. ””Våra viner kommer att ligga på cirka 130-140 kronor och en bra bit uppåt till verkligt exklusiva viner, inklusive alkoholskatt och moms, men exklusive frakt””, berättar Zvonko. ””Och man kan köpa enstaka flaskor, ett par av några sorter i en blandad låda, eller hela lådor av samma vin, vi är flexibla på den punkten””, lägger Nick till. Från beställning till leverans till dörren beräknas det ta fem till sju arbetsdagar. På sikt kommer man även erbjuda andra viner än amerikanska och franska, och även sätta ihop olika temalådor som kunderna kan köpa. Allt det här kanske inte låter som en unik vinhandeln med ett helt nytt koncept, och det är nog en riktig analys. Men det är där som Jon Lacotte och restaurang Frantzén/Lindeberg kommer in i bilden. ””I slutet av februari öppnar vi upp en ny restaurang i kvarteret mitt emot oss, en bra pub och restaurang där vi också kommer att ha en vinbar, Gaston Vinbar, som kommer att vara öppen sex dagar i veckan””, berättar Jon. Zvonko, som har en gedigen restaurangbakgrund men aldrig har arbetat med vin på restaurang, är en av dem vi kommer att möta i vinbaren. ””Det kommer att bli otroligt roligt””, säger han och lägger till att just vinbaren blir ett fönster ut mot marknaden, mot kunderna. ””Då får vi träffa dem på riktigt, och de får träffa oss, det blir betydligt mer personligt””, lägger han till. Och det är just med Gaston Vinbar som näthandeln Gaston Vin tar ett helhetsgrepp med sina viner. Här kommer man nämligen att kunna prova samtliga viner de säljer över nätet, vilket ger oss kunder en unik möjlighet att under sakkunnig ledning av Zvonko och ett par väldokumenterat skickliga sommelierer bekanta sig med hela sortimentet. ””Vi kommer också ha temakvällar då vi öppnar upp för glasvis försäljning alla viner av cabernet sauvignon från USA, eller alla viner av Rhônedruvor från Frankrike och USA, eller alla våra bourgogner””, säger Zvonko och Nick nästan i munnen på varandra. Hemsidan ligger redan uppe, men det går ännu inte att se det första sortimentet eller beställa viner. Det beräknar man som sagt att det ska gå att göra den 14 januari. Mer information, www.gastonvin.se

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING