– Nomineringen gäller våra fyra basprodukter Hernö Gin, Hernö Navy Strength Gin, Hernö Old Tom Gin och Hernö Juniper Cask Gin som alla fick ny design i början av 2015, berättar Jon, VD på Hernö Gin. Alla fyra finns i Systembolagets sortiment och exporteras också över allt större delar av världen. Utmaningen: I butikshyllor och barer gäller det att hävda sig bland konkurrerande varumärken. Många barhyllor är dessutom dåligt upplysta vilket fick Hernö Gins flaskor med sina transparenta etiketter att synas dåligt. Uppdraget till Duplicera var att få flaskorna att synas bättre, att hålla ihop produktserien på ett tydligare sätt samtidigt som de olika produkterna behövde särskiljas. Arbetet: För att hålla ihop produkterna skapades nya illustrationer för Hernö Gin och för Hernö Juniper Cask Gin som tidigare haft foton på etiketten. Duplicera tog också fram fyra individuella färger för de olika produkternas etiketter. Allt har dock en baksida, så även en etikett. – Jag började tidigt experimentera med att dra nytta av den genomskinliga ginet i flaskorna. Genom att använda en helt omslutande etikett med färgad insida ville jag få ginet att optiskt färga flaskan med etikettens kulör, säger Andreas Ohlsjö, grafisk formgivare på Duplicera. Efter många materialprover, dummys och designskisser föll valet till slut på en transparent vinyl som genom att tryckas i två omgångar färgas på både in- och utsida. – Att jobba med förpackningsdesign har sina utmaningar och att synliggöra en genomskinlig produkt utan att gömma den var verkligen inget undantag. Slutresultatet med de färgade insidorna blev riktigt bra och i visst ljus strålar det av färg från de fyra flaskorna, säger Andreas. Resultatet: De nya flaskorna har fått genomgående positiv respons. I Sverige har försäljningen ökat stadigt och Hernö Gin finns nu i Systembolaget standardsortiment. Allt fler krogar och restauranger både i Sverige och utomlands köper Hernö Gins produkter. En extra bonus med de nya etiketterna är att Hernö Gin kan använda en enklare etiketteringsmaskin i produktionen, vilket underlättar när efterfrågan ökar. – Vi är otroligt nöjda med de nya förpackningarna och får mycket beröm för dem. Vi lägger stor vikt vid hantverket och kvaliteten i våra produkter. Produkternas design är inget undantag och samarbetet med Duplicera har vart en viktig pusselbit i vår försäljningsökning, säger Jon Hillgren, grundare och vd för Hernö Gin.
707