Hernö Jolie Rouge Dry Gin först ut i ny kreativ serie med tolkningar av Jon Hillgren

Livets Goda 21 Mar, 2019
Whisky och Bourbon När Hernö Gins grundare och master distiller Jon Hillgren lanserar en ny serie med kreativa tolkningar av gin är myten om Jolie Rouge först ut att inspirera. Karibien. Romfat från Jamaica. Och gin från världsarvet Höga Kusten. Resultatet är Hernö Jolie Rouge Dry Gin som lanseras den 21 mars.

– Den nya serien Interpretations ger rum för att ta ut svängarna i såväl smak som form, berättar Jon Hillgren.

– Tillsammans med redan planerade uppföljare kommer Hernö Jolie Rouge Dry Gin att vara ett smycke på hyllan tack vare ett samarbete med Härnösandskonstnären Hans Forsell vars målningar pryder flaskorna, tillägger han.

Jolie Rouge by Hernö Gin
Det är länge sedan Jolie Rouge enligt myten härjade hav och stränder i Karibien. Men berättelserna lever ännu kvar. Oavsett om det var Jolie Rouge eller Jolly Roger som är upphovet till myten är historiens vingslag lika starka.

– Det här är min egen tolkning. Hernö Gin lagrat 21 dagar på romfat från Jamaica, så här skulle det ha kunnat smaka för några hundra år sedan. Kanske mörkt och litet rebelliskt, ler Jon.

Lansering den 21 mars på romkryssning
Först ut att prova Hernö Jolie Rouge Dry Gin är de gäster som mönstrar på Birka Cruises romkryssning den 21 mars där Hernö Gin deltar på rommässan.

– Kombinationen romfatslagrad gin och Jolie Rouge i vild sjö på det Karibiska havet är så klockren. Samtidigt inte. Etikettens utformning har refuserats av Systembolaget då den inte överensstämmer med deras märkningsföreskrifter, och med all rätt då alkohol verkligen inte hör ihop med att framföra ett piratfartyg. Försäljningen av Hernö Jolie Rouge Dry Gin kommer därför att ske via en utländsk aktör, säger Jon.

Information om hur den svenska marknaden kan köpa Jolie Rouge Dry Gin meddelas inom kort på www.hernogin.com och via www.facebook.com/hernogin. Produkten kommer även att finnas ombord på Birka Cruises ginkryssning som avgår 17 maj och där Hernö Gin är medarrangör.

– Nästa lansering i serien Interpretations kommer dock att ske som vanligt via Systembolaget, lovar Jon.

Lansering: Torsdag 21 mars på Birka Cruises romkryssning.
Alkoholvolym: Buteljerad vid 45,2%.
Antal flaskor på marknaden: 849 st.


Artikelarkivet