Hipstermaten ingen favorit hos svenskarna

Bookatable har låtit Sifo ta reda på hur svenskarna ställer sig till så kallad hipstermat. Undersökningen visar att var tredje är bekant med uttrycket och att det är främst i den yngre målgruppen. 29 procent associerar hipstermat med fusion food, 25 procent associerar det med närodlad mat och 23 procent med långkok. Hipstermat är dock ingen favorit hos svenskarna, endast fem procent föredrar det på sin restaurangmeny. Om svenskarna får välja är det istället internationella maträtter (36 procent) och svensk husmanskost (34 procent) som gäller

Undersökningen visar vidare att drygt två av tre svenskar tycker att menyn är det mest betydande vid val av restaurang och att service är det näst viktigaste (13 procent). Minst viktigast är restaurangens läge och trendfaktor – med 4 respektive 0 procent.

– Hipstertrenden har genomsyrat Sverige under ett antal år, något vi framförallt sett i Stockholm, Göteborg och Malmö. Närodlat, skäggväxt och egenbryggd öl har blivit likställt med begreppet. Det är intressant att se att svenskarnas matpreferenser inte har hängt på trenden och att svenskarna istället väljer det internationella köket och klassisk svensk husman före trender som fusion, långkok och närodlat, säger Jessica Raam, Marknadschef för Norden på Bookatable by Michelin.

Uttag från undersökningen:
Har hört uttrycket hipstermat 31 %
Har inte hört uttrycket hipstermat 58 %
Vet ej 11 %

Associerar hipstermat med (flerval):
Vegansk mat 20 %
Vegetarisk mat 14 %
Långkok 23 %
Lyxig snabbmat 17 %
Närproducerat/närodlat 25 %
Hälsomat med uttalat näringsrika ämnen 12 %
Fusion food 29 %
Annat 2 %
Vej ej 38 %

Prioriterar följande meny på restaurang:
Så kallad hipstermat 5%
Traditionell svensk husmanskost 34%
Internationella maträtter 36%
Fine dining 18%
Inget av ovan 8%

Viktigast vid valet av restaurang:
Miljö 8%
Meny 68%
Läge 4 %
Service 13%
Klientel 1%
Trendfaktor 0%
Vet ej 2%
Annat 4%

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 14–18 juni 2017. Totalt intervjuades 1105 personer i åldern 16-79 år. Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i Sifos webbpanel.

För ytterligare information besök www.bookatable.se