Samtidigt som H&M lanserar en av de mest imponerande höstkollektionerna hittills introducerar företaget en ny generation butiker. Här möts innovativ design, luftig arkitektur och ett starkt modeutbud – allt för att ge kunden en mer inspirerande shoppingupplevelse. Ett exempel är den nya butiken på Götgatan 19 i Stockholm som öppnar idag.
Butiken på Götgatan är den tredje inom ramen för H&M:s nya butikskoncept. Tidigare i år öppnade företaget liknande konceptbutiker i Soho, New York och i Chelsea, London. Genom att anpassa butikerna till faktorer som geografiskt läge, kringliggande kvarter och relevant kundprofil vill H&M komma den lokala kunden närmare. Den nyöppnade butiken på Götgatan är en hyllning till Södermalms pulserande dynamik med bland annat inslag som ett exklusivt sortiment av H&M Pre-loved.
”I höst vill vi visa upp det allra bästa H&M har att erbjuda. Utöver en exceptionell höstkollektion förhöjer vi shoppingupplevelsen både online och i våra nyöppnade butiker i Stockholm. Vår nya butik på Götgatan är ett väldigt bra exempel på hur vi låter våra produkter och kundernas behov sätta riktningen för butiksupplevelsen. Det är till exempel ingen slump att det blir den första H&M-butiken i Sverige att erbjuda ett noggrant utvalt second hand-sortiment från olika varumärken”, säger Karen O’Rourke, Sales Manager, H&M Nordics.
Shoppingupplevelsen blir mer modern och sömlös än tidigare, med innovativa lösningar som mer integrerad smart-teknik, mobila betalalternativ, en enklare sortimentöverblick och förbättrade provrum.
”Butikernas inredning är framtagen av ett internt team tillsammans med externa kreatörer för att tillsammans skapa en modern och dynamisk upplevelse för våra kunder. Vi har jobbat med ljusa material och organiska former, med inspiration från samtida design och konst”, säger Camilla Henriksson, Global Head of Brand Experience, H&M.
Utöver butiksöppningen på Götgatan öppnar den nyrenoverade H&M-butiken i Westfield Mall of Scandinavia upp dörrarna idag den 12 september. Butiken är fylld av mode, inredning samt en stor flagship-yta för H&M Beauty. Samtidigt har en del av H&M-butiken på Drottninggatan 50 omvandlats till en “pop-in” med ett nytt, mer avskalat och kurerat designmanér. Även H&M-butiken på Drottninggatan 56 öppnar upp på nytt under hösten och då med en stor del av butikens yta som H&M Beauty-flagship.
H&M har även jobbat fram ett pop-up-koncept där de förvandlar Stockholms äldsta, och mest anrika galleria, Birger Jarlspassagen, till en kreativ hotspot för mode, mat och kultur. Som en del av denna satsning presenteras “The Beet”, en pop-up-restaurang i samarbete med kockduon Adam Dahlberg & Albin Wessman. Under hösten kommer en rad olika aktiveringar att äga rum i Birger Jarlspassagen och först ut är det svenska lanseringseventet för A/W2024 nu på lördag den 14 september.
Pop-upen öppnar sedan måndagen den 16 september och är öppen tisdag-söndag fram till den 30 november.
OM H&M GÖTGATAN
Adress: Götgatan 19, Stockholm
Öppning: 12 september 11:00
Sortiment: Damkläder, second hand, specialkollektioner, skor, accessoarer, H&M Beauty Storlek: Över 600 kvm butiksyta