Hem NyheterNyhet Mat & Restaurang HÖGA BETYG TILL MAX BURGARE – FRÅN MCDONALD’S ANSTÄLLDA

HÖGA BETYG TILL MAX BURGARE – FRÅN MCDONALD’S ANSTÄLLDA

av Livets Goda

McDonald’s gick nyligen ut med nyheten att hela deras meny ska genomgå ”den största uppgraderingen på decennier”, inklusive flaggskeppsburgaren Big Mac. Då bjuder MAX in nuvarande och före detta McDonalds-anställda för att smaka på en ”uppdaterad version”.

”Som en kram i munnen” och ”Hamburgarnas mästerverk” blev några av omdömena på den ”uppdaterade Big Mac” de inbjudna fick testa. Men var det så enkelt?

Svenska MAX har en lång historia av att retas med den stora amerikanska snabbmatsjätten. Bland annat döpte de redan i början av 70-talet sin dubbelburgare till ”Big Max”, men det gillades inte av konkurrenten. Inte heller efterföljande ”Max Big” ville de acceptera vilket gjorde att burgaren som bland annat ingått i det berömda Skrovmålet sedan dess kort och gott hetat ”BIG”.

  • Många tror nog att den stora amerikanska kedjan var före oss, men de kom inte till Sverige förrän 1973. Då hade vi redan funnits i fem år, och vår Big Max-burgare i två. Men så småningom skickade de sina advokater på oss, och efter lite tjafs fick vår burgare heta BIG, säger Linus Blom, Head of Brand Strategy & Planning på MAX Burgers.

Men nu har BIG fått en rejäl uppdatering, bytt namn till BIG CLASSIC och lanserats på nytt i alla MAX-restauranger. Detta alltså samtidigt som den stora amerikanska konkurrenten aviserat förändringar av sin mest kända burgare.

  • Ett perfekt tillfälle för ett test, deras så kallade ”big” dubbelburgare mot vår. Och för att vara lite schysta gav vi dem en rätt rejäl fördel i och med en totalt jävig jury – till deras fördel. Trodde vi i alla fall.

I kampanjen Big M*c Update tar MAX avstamp i konkurrentens uppdatering, och bjöd in nuvarande och före detta McDonalds-anställda till ett smaktest där de fick jämföra en Big Mac med en ”uppdaterad version”. De visste alltså varken före eller under inspelningen vem som låg bakom testet eller vilken den andra burgaren faktiskt var. Förrän det avslöjades, även det framför kameran.

Men resultatet blev desto tydligare. ”Det är typ som en kram i munnen” lyder till exempel omdömet från en nuvarande anställd.

  • Ja, resultatet var över förväntan. Många kommer säkert tro att det är riggat, för vi fick nästan för bra reaktioner. Men vi kan försäkra alla om att ingen av deltagarna kände till förutsättningarna. Förhoppningsvis gör detta att fler jämför de två. Men klart är ju i alla fall att prefixet ”big” nog bara passar en av dessa burgare, avslutar Linus Blom.

Kampanjen, som är framtagen av Åkestam Holst, kommer gå online och i sociala medier.

Se hela filmen här: https://www.youtube.com/watch?v=GEMyE5h1yMY

RELATERAD LÄSNING