Hem Vinvärlden Högre vinpriser är Nya Zeeländarnas strategi

Högre vinpriser är Nya Zeeländarnas strategi

av Livets Goda

Det genomsnittliga priset för en flaska vin från Nya Zeeland är högre än viner från något annat land på de flesta exportmarknader. Enligt Daull är det en del av landets strategi. – Nya Zeeland kan inte konkurrera med till exempel Australien och Frankrike i fråga om volym. Strategin är att inte vara ett alternativ för alla. Vi är en nischaktör med hög prisnivå och jämn kvalitet, säger han. Daull hävdar också att du aldrig kommer att kunna hitta en flaska från Nya Zeeland i de lägsta prissegmenten. Konsekvensen är att konsumenterna vet att de alltid får ett innehåll av hög kvalitet. De Nya Zeeländska vinproducenterna anser sig idag vara lite för beroende av Storbritannien som står för en tredjedel av landets vinexport. – Jag tror att vi måste sprida riskerna lite, fortsätter Daull. Just nu vet jag att det är ett stort tryck från USA och sedan siktar vi mot Kina som representerar enorma möjligheter. Daull är också bekymrad över hur beroende producenterna är av Sauvignon Blanc som står för nästan 80 procent av vinexporten. – Det är ett problem om konsumenternas smak förändras kan det slå mycket hårt mot oss. Vi har byggt vårt rykte som vinland runt Sauvignon Blanc och om du frågar en vinköpare vart som helst i världen vad te tänker på när du nämner Nya Zeeland så är det Sauvignon Blanc. Daull hoppas att vinkonsumenter världen över snart ska upptäcka Nya Zeeländska viner av Pinot Noir, Syrah och Riesling.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING