Hem NyheterNyhet Mat & Restaurang Hotels.com ger inblick i hotellens förbluffande värld

Hotels.com ger inblick i hotellens förbluffande värld

av Livets Goda

Idag presenterar Hotels.com sin årliga Hotel Room Insights-rapport1, som avslöjar överraskande betjäningar och anekdoter från mer än 400 partnerhotell världen över. Årets rapport lyfter fram de mest förbluffande föremål som gäster har glömt kvar, de ovanligaste rumsservicebeställningarna, dolda hotellförmåner och fantastiska tjänster som dagens resenärer erbjuds.

Melanie Fish, Vice President of Global Public Relations på Hotels.com, säger: ”På Hotels.com kan vi hotell utan och innan – det hörs på namnet. Genom att be hotellen avslöja hemligheterna bakom deras mest minnesvärda vistelser upptäckte vi att dessa ”inn-sikter” faktiskt har inspirerat till tjänster och bekvämligeter som är tillgängliga för gäster idag. Hotellen tillgodoser unika krav från resenärer, från gitarrconcierger till husdjurshealers, som sedan mycket väl kan bli normen. Med Hotels.com-appen kan du uppleva allt detta samtidigt som du samlar bonusnätter och njuter av exklusiva förmånder på VIP Access-boenden.

Kvarglömt – när det tar emot att resa hem, men är enkelt att glömma kvar tillhörigheter

De vanligaste kvarglömda föremålen är smutstvätt, laddare, smink och toalettartiklar, men årets rapport avslöjar också en ny lista av kvarglömda tillhörigheter som får en att höja på ögonbrynen.

  • Det dyraste: hotellpersonalen hittade en Rolex, en Birkin-väska och en klocka värd 65 miljoner kronor.
  • Husdjur: en kyckling och en ödla hittades (och återlämnades) efter att deras ägare checkat ut.
  • Endast det nödvändigaste: gästerna glömde två kompletta helbensgips och tillräckligt med löständer för att förse ett helt hotell.
  • Det oförklarliga: de kvarglömda föremålen inkluderar också en riskokare, ett bildäck, en mixer och byggrör.

Lyckligtvis anpassar sig hotellen för att hjälpa sina glömska gäster. När du bor på Viceroy Riviera Maya kan du lämna dina toalettartiklar hemma, för här finns en tvålconcierge. Kimpton Vero Beach Hotel Vero Beach Hotel har i sin tur ett utbud av accessoarer så som solglasögon och handväskor från Anthropologie, som gäster kan låna via programmet ”Forgot it? We’ve got it!”.

Trots lådor för kvarglömda föremål och andra insatser finns det hotellpersonal som gått betydligt längre för att återförena gäster med sina ägodelar. En hotellhjälte körde 160 km för att återlämna ett pass, en annan sprang flera kvarter för att leverera ett föremål innan ett kryssningsfartyg lämnade hamnen, och en tredje reste i fyra timmar för att lämna tillbaka en bortglömd resväska.

Rumsservice – när gäster gör det till en konstform att beställa utanför menyn

Förbi är dagarna då man beställde en klassisk club sandwich till rummet. För andra året i rad avslöjar Hotels.com de märkligaste rumsservicebeställningarna och tjänsterna. Några av de ovanligaste :

  • Ett badkar fyllt med Evian-vatten så att ett barn kan bada i det renaste vattnet
  • En skräddarsydd allergimeny för husdjur, till exempel glutenfritt eller laktosfritt
  • Ett bränt rostbröd
  • En varmkorv med kaviar
  • Färsk getmjölk
  • Två kilo bananer
  • En high-five från någon ur personalen för att säkerställa att deras rumsservicebeställningen lästs.

Flera hotell anpassar sig efter dessa alltmer udda rumsservicebeställningarna. W Osaka har installerat en ”Whatever/Whenever”-knapp som gästerna kan använda för att beställa vad som helst, när som helst. Och på Hospes Maricel & Spa i Palma de Mallorca kan gästerna beställa Beauty Room Service, inklusive ansiktsbehandlingar och andra avancerade skönhetsbehandlingar direkt på rummet.

Dolda hotellförmåner – saker du inte visste att du behövde

Hotels.com tar dig bakom receptionens kulisser och ger inblick i de underliga hotellförmånerna som du inte visste fanns och hur du får ut det mesta av din vistelse.

Hotellmanagers delar även med sig av insidertips, som att begära ett rökrum för att få en balkong eller efterfråga ett rum på en högre våning för extra utrymme och tystnad. Medlemmar i Hotels.coms lojalitetsprogram, Hotels.com Rewards, på Silver-nivå och högre som bor på VIP Access-boenden kan dra nytta av ännu fler förmåner som förhöjer vistelsen, till exempel:

  • Möjliga rumsuppgraderingar
  • Spakuponger
  • Gratis frukost
  • Extra mat och dryck

Klicka här för att läsa mer om Hotel Room Insights-rapporten

1Data från en undersökning som skickades av Hotels.com till hotellpartners i Brasilien, Danmark, Frankrike, Hongkong, Japan, Kanada, Mexiko, Norge, Schweiz, Storbritannien, Sverige, Sydkorea, Turkiet, Tyskland och USA med över 400 svar.

RELATERAD LÄSNING