Hem NyheterNyhet Mat & Restaurang ICA testar nya metoder för att göra det enklare för kunden att göra hälsosamma val

ICA testar nya metoder för att göra det enklare för kunden att göra hälsosamma val

av Livets Goda

ICA Gruppens innovationshubb ICAx har genomfört ett större test för att se om man kan hjälpa kunden att göra mer hälsosamma val när man e-handlar hos ICA. Totalt erbjöds ca en halv miljon kunder att testa olika funktioner som guidar kunden till hälsosammare val.

Sofie Karlsson

Många kunder vill ha hjälp att välja mer hälsosam mat. Därför genomförde ICAx ett större test med syftet att göra det enklare för kunder att välja mer hälsosamt när de e-handlar hos ICA. Majoriteten av kundgruppen var positiva eller mycket positiva till funktionerna enligt en kvalitativ enkätundersökning som ICA genomfört.

Testets olika funktioner: 
• Smarta byten – kunden blir erbjuden en alternativ vara som till exempel kan innehålla mer fibrer eller mindre socker, till exempel fullkornspasta i stället för pasta gjord på enbart vete. Kunden får även upp en informationstext från en dietist om varför bytet är bättre ur ett hälsoperspektiv.
• Hälsoprofilen – kunden kan själv välja sina hälsopreferenser och sen taggas och sorteras varor efter kundens inställningar. Det finns många olika hälsopreferenser att välja utifrån, bland annat nyckelhålsmärkt, veganskt, låg fetthalt, hög fiberhalt och låg sockerhalt.
• Hälsofilter – hjälper kunden att kunna sortera lättare på de hälsosamma varor kunden vill ha till exempel finns filter för äggfritt och produkter från Sverige.

– Vi ville testa en lösning som ger ett ökat mervärde för kunderna och som gör det enklare att handla mer hälsosamt utan att aktivt behöva planera för det. Det ska vara enkelt för alla att göra hälsosamma val i vardagen.  Många kunder uppskattade funktionen och nu kommer vi att utvärdera och besluta om vi ska jobba vidare med en långsiktig implementering, säger Sofie Karlsson, ansvarig för projektet hos ICAx, ICAs innovationshubb.

Resultatet av testet visar att majoriteten av kunderna som testat funktionen väljer att byta till de mer hälsosamma produkterna som föreslås. Dessutom köpte kunderna nya typer av varor som de inte brukade köpa innan testet. Efter testet har en kvalitativ enkätundersökning genomförts och många kunder är väldigt positiva till funktionen och upplever att ICA tar ansvar och gör det enkelt att handla hälsosamt. 38 procent svarade att funktionerna ändrade hur man handlade och att man valt mer hälsosamma alternativ.

I undersökningen så framförde flera kunder att de fått större insikt i hur mycket socker det faktiskt är i vissa produkter som man vanligtvis handlade och att det är enklare att planera och göra mer medvetna köp med hjälp av funktionerna.
Testet genomfördes under perioden mars-maj 2022 och ca en halv miljon kunder erbjöds att pröva den digitala tjänsten.  Vad som klassas som hälsosamt i testet baseras på rekommendationer från Livsmedelsverket, EU och WHO.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING