Hem Vinvärlden Importörskollen: BraVin

Importörskollen: BraVin

av Livets Goda

”Orden är Anne Johanne´s som är en av tre delägare i BraVin. Här svarar hon på Livets Godas frågor i vår hemsides-serie ”Importörskollen ” När kände ni att ni verkligen var på banan första gången? – Vi har fått mycket bra recensioner på många av våra viner, vilket är kul och kanske en förutsättning om man ska lyckas sälja viner från beställningssortimentet (BS). I oktober i år fick vi betygen Fynd i tidningen Munskänken och efter bara tre dagar tog vinet slut! Det var oerhört kul. Men vi har också träffat många konsumenter på mässor, och våra bästa restauranger och vi får oerhört positiv feedback. Då känns det som vi är på banan – i rätt körriktning. Vilken inriktning/filosofi hade ni när ni startade? – Det står att finna redan i namnet, BraVin. Det känns som att vi i Sverige är mogna för att ta nästa steg i vår vinkultur. Genom att dricka viner med högre kvalitet ökar upplevelsen rejält, det gäller inte minst i samband med mat. Vi vill gärna bidra till att undervisa svenskarna i hur man bäst kombinerar mat och vin. Livet är för kort för att dricka karaktärslösa, tråkiga viner och svenska folket är värda att få lära sig mer om vin och mat i kombination. Det här är verkligen användbart. Har den inriktningen/filosofin förändrats? I så fall hur? – Den har förstärkts under resans gång eftersom vi fått så mycket positiva omdömen på våra viner. ”Vi har lång erfarenhet av att arrangera vin- och matprovningar och fått många tack från män och kvinnor som insett vilka vinster man kan göra genom att kombinera rätt. Så enkla knep för så mycket vinning, tänk om alla visste!”, säger Anne Johanne. Har ni egenproducerade varumärken i er portfölj? Varför? – Nej, men det är naturligtvis ett drömscenario och vem vet, kanske en dag när vi etablerat oss mer. Men om man som vi arbetar intimt tillsammans med producenterna och rent av får en vänskapsrelation med dem känns det nästan redan som att vi är med i produktionen. Faktiskt en jättebra känsla som också sprider glädje i hela arbetet. Hoppas det smittar av sig på såväl viner som våra älskade kunder, som vi naturligtvis också vill ha den bästa relation med. Även om det är en utmaning då vi inte vet vem som köper våra viner då vi inte får veta vem som beställer/köper. Nämn ett möte i vinvärlden (med ex en producent eller annan person) som haft stor betydelse för er. – Utan tvekan har ett kärleksförhållande uppstått till champagnemakaren Henri Giraud från Aÿ. I somras bjöds vi in på introduktion av en ny prestigechampagne i tre dagar. Det var tre dagar då vi fick leva som kungar och drottningar i en fantastisk oavbruten bjudning med folk från hela världen inbjudna. Det hela kulminerade med en avslutningslunch för 200 personer där BraVin tackade för sig med att få igång gitarrackompanjerad allsång till ”all you need is love”, apropå ägaren Claude Girauds kärlek till vinet och sina gäster. Producenter byter importör titt som tätt. Hur får man en producent att stanna kvar i ens portfölj? – Vi har redan varit inne på det. Får man en personlig relation till producenten som i Giraud-fallet så är själva businessen inte allt. Det blir en vänskap som vi som sagt hoppas gagnar hela kedjan. Sedan kanske inte just viner av de kvalitéer som vi saluför byter businesspartners lika ofta. Vi är en ny aktör och har varken tagit eller frånstulits en producent. En seriös producent bör tänka långsiktigt, och om producenten inte är nöjd måste väl importören och producenten först titta över och revidera marknadsplaner innan man hoppar över ån för att hitta vatten. Krister, en av delägarna, har genom utbildningen Wine MBA i Bordeaux dessutom knutit personliga kontakter med tre av våra producenter. Nämn ett par för- och nackdelar med detaljhandelsmonopolet. – Nackdelarna först. Det är tufft för en ny vinimportör bland annat eftersom vinerna i BS inte presenteras på samma villkor som övrigt sortiment. Om vinerna kunde beskrivas med flera objektiva fakta (t ex druvsammansättning), länk till produkten på importörens hemsida (snabbare för kunden att hitta mer detaljerad beskrivning av vinet), tillgång till kundinformation (så importören t ex kan informera när ett vin som tillfälligt är slut återigen är tillgängligt för kunden) skulle man kunna höja servicegraden för kunden. Det borde vara i allas intresse. – Samma Systembolag har fördelar i och med att även utbudet av bättre viner ökar. Det borde bli ännu mer fokus hitåt eftersom dessa viner rimligen innebär mindre drickande bland kunderna. Vi skulle gärna se att Systembolaget gick ut med en drive som att ”nu har vi slutat sälja vin, sprit och öl” och istället tala om försäljning av bourgogner, bordeauxer, maltwhisky, cognac, ale, veteöl etcetera. Satsa på att utbilda, vi är övertygade om att väldigt många skulle nappa. Det finns ju flera hundra importtillstånd i Sverige. Varför ska man jobba med er? – Ja, för att vi vill driva på utvecklingen mot ett större medvetet drickande av kvalitetsviner. Ett drickande där njutning, nyfikenhet och lust att lära tillfredsställs. Vi är konsekventa med det som vi tror på, och är övertygande om att den visionen kan vara tillräckligt kommersiell. Vad är viktigast för att lyckas som dryckesimportör: känsla för vin eller känsla för ekonomi? – Det tycker jag att vi har svarat på ganska bra redan. Samtidigt är vi inte dummare än att vi förstår att det måste finnas en sund ekonomi för att orka hålla ut. Båda är viktiga, men enligt min uppfattning handlar det väldigt mycket om personligt engagemang och förmåga att tänka utifrån kundens ögon. Min WSET Diploma eller civilekonom utbildning är bara hygienfaktorer, det är hur man använder detta i praktiken som räknas. Berätta om något ni har på gång inom överskådlig framtid. – Hela tiden har vi saker på gång i vårt förhållandevis mindre och mer kvalitativa sortiment. Vi arrangerar hela tiden provningar och bjuder in producenterna att träffa såväl oss som medlemmar i BraVin-klubben. Under en trettiodagarsperiod i oktober/november har vi till exempel fem sådana tillfällen med producenter på plats. Vilket vin ur den egna portföljen är er favorit just nu, och varför? –Ja, med risk att våra kära producenter läser detta och några blir ledsna så vill jag personligen framhålla Champagne Henri Girauds Hommage à François Hémart, en champagne som slagit snart sagt alla med häpnad. Maken till kvalité och prisvärd champagne kan jag inte se. Jag älskar doften, den underbara strukturen med lager på lager av aromer, de små lekande bubblorna, för inte att tala om den perfekta balansen och imponerande eftersmaken. Henri Giraud har verkligen öppnat mina vyer när det gäller champagne. Importörens namn: BraVin Sverige AB Antal anställda: 1 anställd, 3 delägare Antal varumärken: 7 Omsättning: återstår att se, startade i april i år. Hemsida: www.bravin.se Foto: Ejert Seijboldt”

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING