”Det säger Per Engström, VD på Vinia Sweden AB som denna gång får svara på Livets Goda.se´s ”11 frågor till en importör” När kände ni att ni verkligen var på banan första gången? – Vi startade 2005 och på våren 2006 fick vi in tre nya lanseringar i samtliga systembolagets butiker. Efter det så satt det igång ordentligt och vi är stolta att vi fortfarande har kvar vår första lansering Cameleon Malbec. Vilken inriktning/filosofi hade ni när ni startade? – Kunden skall alltid uppleva att de får mer än förväntad kvalité på varje prispunkt. Har den inriktningen/filosofin förändrats? I så fall hur? – Nej, detta har inte förändrats snarare intensifierats. Har ni egenproducerade varumärken i er portfölj, och i så fall varför? – Vi har egenproducerade varumärken. Vi jobbar med samma varumärke men där vi tar vinet från olika producenter. Vi skapade dessa varumärken då de viner vi eftersökte inte fanns färdiga och där vi fick skapa den ifrån grunden. Nämn ett möte i vinvärlden (med ex en producent eller annan person) som haft stor betydelse för er? – Efter alla dessa år så har vi träffat många både duktiga och framför allt många passionerade personer. Personer som lever för sitt hantverk och sin vision. I vinvärlden finns både de som har växt in i företaget från barnsben och där vineriet har drivits i generationer. Sedan finns de ju de vinerier som drivs av eldsjälar och entreprenörer som drivs av en vision. Labid Ameri på den ekologiska producenten Domaine Bousquet är en otroligt inspirerande person som även är en stor entreprenör. En annan är Laurent Habrard en av våra producenter i Crozes-Hermitage som är en otroligt driftig och nytänkande person. En modern vinmakare i en klassisk appellation. Producenter byter importör titt som tätt. Hur får man en producent att stanna kvar i ens portfölj? – Goda och professionella relationer samt att man håller det man lovar. Nämn ett par för- och nackdelar med detaljhandelsmonopolet. – Sverige är ett av de länder som har det bästa och det bredaste sortimentet i världen. Det finns en inbyggd svårighet i att man i sitt uppdrag säger sig uppmuntra till återhållsamhet samtidigt som man nu gör allt för att marknadsanpassa sig med exempel hemkörning etc. Man ökar nu också artikelflödet och på detta sätt kommer man förkorta produkternas livscykel vilket i sin tur betyder att många konsumenter inte kommer hitta sina favoritviner långsiktigt. I stället kommer det att komma fler nyheter… vissa tycker nog säkert detta är bra men långt ifrån alla. Det finns ju flera hundra importtillstånd i Sverige. Varför ska man jobba med er? – Vi har inte som ambition att ta in hundratals viner i vårt sortiment. Vi försöker istället fokusera på vår relation med få producenter och göra det riktigt bra. Vi tror att framgången ligger i att kunna välja ut de producenter som har en stor potential och sedan ge dem fokus. Vårt framgångsrecept ligger i vår förmåga att ta välja ut det bästa av varje producent. Vad är viktigast för att lyckas som dryckesimportör: känsla för vin eller känsla för ekonomi? – Du måste såklart ha båda. Som jag tidigare försökte förklara så ligger det i vår ide att hela tiden ge kunden bättre kvalité än de förväntar sig i varje prisläge. Detta gäller likväl för billiga viner som för dyrare viner. Berätta om något ni har på gång inom överskådlig framtid. – I mars kommer vi att lansera tre nya viner i systembolagets ordinarie sortiment: ett rött vin från Châteauneuf du pape (Domaine Mayard, en rosé från Nya Zealand (Marlborough valley) 95 % sauvignon blanc 5 % malbec. Samt att vi utökar vårt PET projekt med White PET. Sedan ligger det som vanligt ett par unika projekt i pipen men det återkommer vi till. Vilket vin ur den egna portföljen är er favorit just nu, och varför? – En oerhört svår fråga, lite som att fråga en förälder vilket som är dennes favorit barn. Det har ju såklart också med tillfället att göra men personligen dricker jag (Per) just nu gärna Bandol från La Bastide Blanche eller Domaine Bosquet Malbec Grand Reserve. Hampus (marknadschef) delar La Bastide Blanche ”det är ett vin som har allt, utspritt i så många intressanta lager” Övrigt? – Under 2011 blev vi utnämnda till ”ÅRETS SUPERFÖRETAG” av Veckans affärer, där endast 318 aktiebolag kvalade in. Detta tillsammans med vårt track record av kontinuerliga lanseringar samt den nära konsumentkontakt vi strävar mot, är något vi är mycket stolta över. Importörens namn: Vinia Sweden AB Antal anställda: 3 Antal varumärken: Ett trettiotal”
1,7K