Hem Nyheter Inför Världsvattendagen – Svenskar köper mest vatten på flaska i Norden

Inför Världsvattendagen – Svenskar köper mest vatten på flaska i Norden

av Christoffer Enquist

Sverige har ett av världens bästa kranvatten. Trots det så slösar svenskarna på såväl pengar som miljön genom att köpa resurskrävande engångsplastflaskor. I samband med Världsvattendagen släpper SodaStream en färsk undersökning som visar att drygt varannan svensk köper buteljerat vatten, varje vecka. Samtidigt tycker hela sju av tio svenskar att de har en hållbar livsstil.

Den 22 mars är det Världsvattendagen, en dag instiftad av FN för att uppmärksamma och lyfta frågor kring vatten runt om i världen. Att engagemanget kring klimatrelaterade frågor om vatten ökat de senaste åren råder det knappast några tvivel om. Ett engagemang som dessvärre inte avspeglas i svenskarnas köpvanor när det kommer till vatten i engångsplastflaskor. En undersökning som SodaStream nyligen genomfört visar nämligen att 53 procent av svenskarna
köper vatten på flaska varje vecka. En ökning med tre procent sedan 2017.

– Världsvattendagen är ett oerhört viktigt initiativ. I synnerhet när det är så tydligt att konsumenterna fortfarande köper litervis med vatten varje vecka, trots att vi i Sverige har god tillgång till rent vatten i kranen. Mängden vatten som krävs för att göra en engångsplastflaska kan uppgå till sju gånger så mycket som själva innehållet i flaskan. Vi måste tillsammans bli bättre på att minska både platskonsumtionen och onödigt vattenspill, säger Jörn Viefhues, VD på SodaStream Nordics.

Sämst i Norden – tillsammans med Danmark
Sverige har lägst andel invånare som avstår buteljerat vatten i Norden. Detta tillsammans med grannlandet Danmark. I både Sverige och Danmark uppger nämligen 47 procent av befolkningen att de aldrig köper vatten på plastflaska. I Finland uppger 57 procent samma sak. Allra bäst är norrmännen där hela 61 procent uppger att de aldrig köper buteljerat vatten.

Topplista – andel av befolkningen som inte köper vatten på plastflaska
1. Norge 61 %
2. Finland 57 %
3. Sverige 47 %
4. Danmark 47 %

Om undersökningen:
Undersökningen är genomförd av opinions- och marknadsundersökningsföretaget YouGov. Under perioden 10–12 mars har sammanlagt 1 213 intervjuer via internet genomförts med män och kvinnor 18 år och äldre i Sverige.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING