Hem NyheterNyhet Mat & Restaurang Internationella vegandagen: Veganskt ökar i popularitet på Uber Eats

Internationella vegandagen: Veganskt ökar i popularitet på Uber Eats

av Livets Goda

Idag, den 1 november, är det den Internationella Vegandagen, vilket markerar starten på den Internationella Veganmånaden. Uber Eats uppmärksammar detta genom att dela med sig av data över veganska beställningar på plattformen. 

Antalet veganska beställningar via Uber Eats plattform ökar markant. Jämfört med januari-oktober 2020 så syns en ökning på 57 procent under samma period i år och antalet veganska ordrar via Uber Eats nästan tiodubblats i jämförelse med 2018. I år finns dessutom nästan tre gånger fler restauranger med veganska rätter på plattformen jämfört med 2020, vilket förser konsumenter med ett bredare utbud att välja bland.

Vad beställer då svenskarna för veganska rätter?
Förra året fanns hummus, pokébowls, vegansk bibimbap, vegansk tikka masala, falafel, naanbröd och vegansk pad thai med på listan över de vanligast beställda rätterna. I år dominerar mer traditionella rätter där veganska burgare är den absolut vanligaste beställda rätten, följt av veganska mackor, vegansk sushi, samt veganska sallader och bowls. Även veganska milkshakes och fikabröd har klättrat på årets lista.

– Vi ser att svenskarna i allt högre utsträckning efterfrågar veganska alternativ. Därför har vi de senaste åren fokuserat på att utöka det veganska utbudet på Uber Eats plattform i Sverige, och vi är glada över att se en så pass stor ökning i antalet veganska beställningar. I år ser vi en tydlig trend i fler traditionella vardagsmatsbeställningar som sallader och mackor samtidigt som vi ser att fler väljer veganska burgaralternativ, säger Henrik Berglin, General Manager på Uber Eats i Sverige.

Källa: Uber Eats interna data, januari 2018-oktober 2021.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING