Hem Mat & Restaurang Intervju med årets pristagare av Hederspriset 2015: Mario E Moroni

Intervju med årets pristagare av Hederspriset 2015: Mario E Moroni

av Livets Goda

Grattis, hur känns det att få Årets Hederspris år 2015? Tack! För mig är det en stor ära att nomineras och jag känner ödmjukhet inför en utmärkelse som denna. Framförallt är jag stolt som en tupp, att få Årets Hederspris känns nästintill overkligt med tanke på alla duktiga sommelierer som nominerades. Du är trogen Pontusgruppen, berätta om dina tankegångar kring sommelierarbetet hos er? I mer än 15 år har jag arbetat med Pontus Frithiof, de senaste 12 åren som sommelier. Vårt förhållande till varandra är som ett äktenskap, oftast fungerar det fantastiskt men ibland vill jag strypa karln. Våra diskussioner slutar alltid i kompromisser där båda parter tror att vi fått som vi vill. Tanken inom gruppen är att vi skall erbjuda våra gäster en stor och levande vinlista med så många godbitar som är rimligt i förhållande till vår försäljning. Innehållet i listan har tonvikt på Champagne, Bordeaux, Kalifornien och Toscana och ambitionen är att det skall vara roligt med vin, oavsett vad gästen väljer att dricka. Hur agerar en riktigt duktig sommelier när du själv är gäst? För mig betyder lyhördhet mycket, att man som servicegivare stannar upp och lyssnar på gästen. Ibland upplever jag att sommelieren gömmer sig bakom restaurangens koncept och man vågar inte rekommendera på fri hand. Jag älskar rekommendationer som faller utanför ramarna från det jag vanligtvis dricker. För egen del undviker jag trender och bryr mig inte om vad som är ”inne” att dricka. Missförstå mig rätt, självklart håller jag mig uppdaterad och vill uppleva det som ligger i framkant men allt som är nytt och trendigt behöver nödvändigtvis inte vara bra. Vad dricker du helst själv? Det varierar men i skrivande stund är jag oerhört sugen på en flaska riktigt bra champagne. Ge oss några tips om hur man lyckas behålla intresset för service och prestera på en nivå som resulterar i Årets Hederspris! Intresset för service kan jämföras med den olympiska elden, det skall alltid brinna. Med andra ord bör en servicegivare alltid ha ambitionen att ta hand om och vägleda sina gäster till upplevelse. Minst lika viktigt är det att utbilda och motivera sina kollegor men också förvalta sin arbetsgivares vinkällare och verksamhet på bästa sätt. Kombinationen av arbetsuppgifter gör att jobbet blir roligt! Hederspriset har jag tilldelats tack vare all kunskap som jag fått av mina kollegor och alla andra tokiga människor jag lärt känna genom åren.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING