Jägermeister lanserar ny design

”Jägermeister lanserades 1934, men historien bakom varumärket går så långt tillbaka i tiden som 1878 när Wilhelm Mast grundade sin första vinägerfabrik. Efter några år tog sonen Curt Mast över familjeföretaget, och därmed ändrades även inriktningen på fabriken. Vinägern byttes ut mot vin och och vinet byttes senare ut mot en vilja att skapa en likör, som skulle komma att bli väldigt speciell. Under flera år experimenterade Curt Mast för att hitta det perfekta receptet. Han letade över hela världen efter de perfekta ingredienserna, den perfekta blandningen, den perfekta lagringen och de perfekta ekfatstunnorna för att få fram den perfekta smaken på sin likör. År 1934 lanserades den drycken som under de nästkommande 80 åren skulle komma att bli världens största örtlikör – Jägermeister. Handcrafted for over 80 years Sedan Jägermeister lanserades har receptet aldrig förändrats och det är enbart fem personer i hela världen som vet det exakta receptet. Basen till drycken består av en komplex blandning av 56 naturliga och obehandlade örter, blommor, rötter och frukter från hela världen. Först vägs de enskilda ingredienserna exakt innan de omvandlas till olika torra blandningar. I ””maceration” processen placeras örterna i en blandning av alkohol och vatten under flera veckor för att extrahera smakingredienser så som eteriska oljor. Efter detta får dessa mognas och harmoniseras i ekfatstunnor under ett års tid. Under denna tid kontrollerar destillatörerna regelbundet processen av likören tills den autentiska Jägermeistersmaken har uppnåtts. Det är resultatet av denna varsamma och noggranna process som bildar det elixir som är basen i Jägermeister och grundläggande för dryckens rena och naturliga smak. Elixiret blandas slutligen med vatten, alkohol, karamelliserat socker samt flytande socker innan likören är klar att lämna fabriken som Jägermeister. Under tillverkningsprocessen genomförs hela 383 kvalitetskontroller för att garantera en produkt som alltid är högkvalitativ och går i linje med det recept Curt Mast så länge jobbat för att ta fram. För att tydligare berätta det kvalitativa, noggranna hantverk samt den genuina historia som ligger till grund för varumärket byter nu Jägermeister design på sin klassiska flaska och logotyp. Den nya designen ska förkroppsliga hantverket bakom produkten, samtidigt som den även visar större tydlighet av vad som karakteriserar varumärket. Genom mer framträdande information, element från tillverkningsprocessen samt arv från varumärket vill man skapa en bättre förståelse om kvaliteten och omsorgen bakom produkten. – ”Med den nya designen hoppas vi locka ett intresse och en nyfikenhet hos konsumenten då vi vill öka förståelse och medvetenhet om den långa och genuina process som ligger till grund för Jägermeister. Den nya flaskan kommer få representera det hantverk och de element som ingår i varumärket och på så sätt föra Jägermeisters dolda historia in i rampljuset igen. ” Karim Chouabi, Brand Manager Jägermeister Sverige. Den nya flaskan finns att köpa på Systembolaget från och med slutet av september.”