Hem NyheterNyhet Mat & Restaurang Julbordsfavoriten tappar i popularitet – allt fler handlar skinkan på rea

Julbordsfavoriten tappar i popularitet – allt fler handlar skinkan på rea

av Livets Goda

Konsumtion av svensk julskinka nådde sin höjdpunkt under Coronapandemin. Mellan 2020 och 2022 minskade volymförsäljningen med 16 procent. Trenden är samtidigt att allt fler köper julskinkan på rea. Istället bakar vi mer – smörförsäljningen ökar både i volym och pris, allt enligt nya siffror från Consumer Panel Services GfK. 

Mängden svensk julskinka som köps till jul minskade med nästan en femtedel mellan tiden för Corona och fjolåret. Under 2022 ökade andelen reaköp av julskinka, jämfört med tidigare år, till 37 procent. Samtidigt kan vi se förändringar även på danskarnas julbord, Juleanden har en liknande utveckling som skinkan och har tappat en dryg tredjedel i volymförsäljning under samma period.

– Under pandemin kunde man inte fira jul i större sällskap, utan det var sannolikt fler hushåll som köpte julskinka. Nu går det återigen både att fira jul tillsammans med släkt och vänner, men också att resa och testa olika typer av mat. Trots det är juletiden fortfarande den stora shoppinghögtiden för svensk dagligvaruhandel, säger Elin Scotford, affärsutvecklingsansvarig för Consumer Panel Services GfK.

För fortfarande gillar vi att storhandla mat inför och under julen. Försäljningen i dagligvaruhandeln ökar i genomsnitt med 12 procent under denna säsong samtidigt som värdet på matkassarna i snitt är 9 procent högre än under resten av året. En vara som varit omdiskuterad den senaste inflationsperioden är smör, en produkt som utgör en självklar del av mångas matkassar under julen. Mellan 2018 och 2022 har utgifterna för smör ökat med 33% per köpare samtidigt som volymförsäljningen ökat nästan lika mycket.

– Julen är, trots inflationen, en tid när vi unnar oss god mat och det faktum att vi alltmer handlar julskinkan på kampanjer visar på den starka anpassningsförmågan hos konsumenterna, avslutar Elin Scotford.

Om undersökningen
Siffrorna baseras på både paneldata och en omnibus från Consumer Panel Services GfK. De svenska omnibus-siffrorna samlades in i oktober 2023 och är representativa i förhållande till svenska hushåll med ett urval om 1 313 deltagare.

Om Consumer Panel Services GfK
Consumer Panel Services GfK är ett av världens största analysföretag med verksamhet i fler än 100 länder. I Norden är bolaget specialiserat på analyser av shoppingvanor och beteende och Gfk:s experter djupanalyserar den information som panelmedlemmarna registrerar. Det innebär att analyserna av inköpsbeteende, trender och utveckling i den svenska livsmedelshandeln är ständigt uppdaterade.

RELATERAD LÄSNING