- Vinmagasinet Livets Goda / Wine Magazine - https://www.livetsgoda.se -

Kanonvodka storsatsar i USA

Absolut ägs av fransoser och Reimersholmesnapsarna är finska men i Sörmländska Åkers Styckebruk puttrar det av mäsk och stolthet för lokal sprit och svenska traditioner. Inom några månader står helsvenska Gripsholm Destillery inför en stor USA-lansering av sin ekologiska Kanonvodka som sedan i höstas funnits till försäljning i Sverige Startskottet för kampanjen går på midsommarafton vilket föranleds av en stor lanseringsfest i Stockholm veckan innan. Till den är amerikanska medier inbjudna och företaget planerar att visa upp det bästa av Sverige. – I USA är det häftigt med det svenska, säger Kristian Mirsch, marknadschef på Gripsholm Destillery. Svenskt mode, musik och kultur är stort därborta. Det vi ska göra är att visa upp allt det fina och unika vi har via sociala medier. Exakt hur kampanjen kommer att se ut kan han inte avslöja idag men berättar för livetsgoda.se att det handlar om att bygga upp en stor social plattform med hjälp av bloggare, fester och liknande. Företaget har under året byggt upp en amerikansk organisation baserad i New York. Som amerikansk marknadschef har Stefanie Marco rekryterats. Hon kommer närmast från Belvedere Vodka där hon jobbat som marknadsförare. Avdelningen i USA består i dagsläget av åtta personer som för tillfället bearbetar leverantörer och återförsäljare inför lanseringen i juni. Dessutom har ett externt försäljningsteam hyrts in för att sköta den biten. – Vi har ett extremt duktigt team där borta, fortsätter Mirsch. De ska jobba med gräsrotsmarknadsföring, fast på nätet. I samband med nylanseringen har även utseendet på Kanonvodkan fräschats upp. Bakom den nya designen står Thomas Mastorakos som annars jobbar med bland andra Lady Gaga och Kanye West. Gripsholm Distillery är ett företag med anor hundratals år tillbaka men är unga i sin nuvarande kostym. Den snabba framgången och expansionstakten beror enligt marknadschefen på att ägaren Peter Hjelm är en så pass passionerad entreprenör som ser en långsiktighet i sitt varumärkesbyggande. – Bolaget drivs som om alla anställda var entreprenörer, berättar Kristian Mirsch. Vi är ganska små än så länge men måste bete oss som om vi vore ett stort företag. Mirsch berättar också stolt att företaget känner alla sina odlare vid namn och att de har fullständig insyn i allt ifrån utsäde till buteljeringen. – Jag tror att det är få internationella tillverkare som jobbar så småskaligt och med så närproducerade råvaror som vi gör. Jag är övertygad om att vi kommer att få uppskattning för det framöver. Än så länge går det inte att besöka destilleret som privatperson men det hoppas Mirsch snart ska vara åtgärdat. – Vi jobbar på att bygga upp en besöksverksamhet, avslutar han glatt. Förhoppningsvis redan i sommar!