“Värdet på exporten har dock gått upp med 43,8 procent och en anledning till det är den ökade efterfrågan på cava, speciellt på nattklubbscenen i HongKong. “”Kineserna söker nu efter andra viner än de franska eftersom de är mer kunniga när det gäller vin från andra länder”” berättar vinexperten Mabel Lai, HongKong, till nyhetsorganet AFP. Försäljningen av cava har ökat dramatiskt, men priserna spelar även en stor roll. Viner från Spanien, Portugal, Italien och Australien erbjuder mycket lägre priser jämfört med de franska. De spanska toppvinerna ligger exempelvis på halva priset gentemot sina franska motsvarigheter. “”Viner från Spanien blir bara större och vi reser världen över för att marknadsföra dom – potentialen för den kinesiska marknaden är enorm”” berättar Carlos Moreno, exportchef för Bodegas d. Mateos. Enligt Vinexpo har den kinesiska vinkonsumtionen exploderat mellan 2007-2011, med en ökning på 142,1 procent till 159,25 miljoner lådor. Vinexpo spår också att Kina vid år 2016 kommer att vara världens sjätte största producent av vin, och den näst största konsumenten sett till värdet av konsumtionen. Källor: tDB, AFP”
845