Kiviks Musteri uppfattas som det mest hållbara varumärket inom dryck

av Livets Goda

Årets resultat av Sustainable Brand Index, Europas största varumärkesrapport om hållbarhet presenterades den 13 mars 2025. I rapporten framkommer det att konsumenter uppfattar Kiviks Musteri som det företag inom dryck som är det mest hållbara företaget.

Sustainable Brand Index är Europas största oberoende varumärkesstudie om hållbarhet där 1600 varumärken är med och över 80 000 interjuver har genomförts. Undersökningen resulterar i insikter om hur konsumenter uppfattar olika varumärkens hållbarhetsarbete. Varumärkena som inkluderas i undersökningen väljs oberoende av påverkan från företagen – deltagande baseras på omsättning, marknadsandel och kännedom. I studien rankas svenska företag inom 36 olika kategorier i allt från myndigheter till möbelbranschen, livsmedel och försäkringar. Företaget bakom studien, Sustainable Brand Insight, konstaterar att det är företagen med ett tydligt och långsiktigt fokus som är vinnare i sin respektive kategori.

Rankingen baseras på hur konsumenter uppfattar företagens hållbarhetsarbete både utifrån miljöansvar och socialt ansvar. År 2024 var första året Kiviks Musteri kom med i studien och man landade då på plats 4 inom drycker i Sverige – ett mycket gott betyg på att konsumenter uppfattat det gedigna arbete som företaget gör när det kommer till hållbarhet. Men i år visar studien alltså att Kiviks Musteri är det varumärke av 26 olika inom kategorin dryck, som konsumenterna uppfattar som allra mest hållbart. Totalt landade Kiviks Musteri på plats 24 av de 434 företagen som rankats i Sverige.

– Hållbarhet är något som naturligt genomsyrar vår dagliga verksamhet och har gjort i flera generationer. Att arbeta på ett sätt som främjar naturen anser vi vara en självklarhet för planeten som sådan, men också en förutsättning för att vår verksamhet ska kunna fortsätta finnas långsiktigt. Vi har funnits sedan 1888 då vi planterade vårt första äppelträd och vill fortsätta finnas lika länge till, säger Thomas Jensen, VD på Kiviks Musteri.

Företaget har ett långsiktigt arbete där man vill ta ansvar främst i sin egen påverkan, men också genom gott arbete i de processer man tar del av. Kiviks Musteri arbetar sedan lång tid tillbaka bland annat för att främja den biologiska mångfalden i odlingarna. Detta görs genom flera olika initiativ: varannan rad mellan äppelträden lämnas oklippt, lähäckar och pollineringsträd planteras och ängar sås, för att främja livsmiljön för olika typer av insekter.

Dessutom har en så kallad Nyttodjurpark tagits fram för att underlätta arbetet för forskare samt för att visa på små och enkla insatser privatpersoner kan göra själva för att öka den biologiska mångfalden. Resursoptimering är ett annat område i fokus. Här arbetar företaget bland annat kontinuerligt med sin vattenförbrukning där man också har ett kretsloppssystem för vattnet som först används i olika bearbetningssteg i fabriken och därefter för att bevattna äppelträd.

Därtill är Kiviks Musteris vision ett levande Österlen. Genom ett stort engagemang inom kultur, föreningsliv, miljö och turism jobbar företaget för att Österlen ska kunna vara ett område där man kan bo och leva.

– Det känns fint att konsumenter uppfattat vårt gedigna och långsiktiga hållbarhetsarbete, trots att vi lägger mer fokus på att jobba med det än att prata om det, avslutar VD Thomas Jensen.