Hem Vinvärlden Koll på din importör – Cave du Vineum

Koll på din importör – Cave du Vineum

av Livets Goda

– Det finns ju ingen annan som satsar som vi gör här uppe, säger hon och skrattar. Marie har verkat inom restaurang hela sitt liv. Redan som 16-åring sprang hon på matsalsgolven. I Båstad på sommaren och i fjällen på vintern. Under några år drev hon egen krog med brorsan i småländska Gnosjö innan hon sökte sig vidare. För tio år sedan arbetade Marie på Hotell Storforsen i Vidsel utanför Älvsbyn. En av stamgästerna var fransmannen Maurice Guaslard som var i byn för att testa däck åt Perelli. – Han tyckte att vi hade urusla viner och det hade vi, utbrister Marie med ett gapskratt. Det var 2001 och året efter var vi igång med importfirman Cave du Vineum. Marie och Maurice visade sig vara en strålande kombination yrkesmässigt. Maurice hade redan ett väl fungerande vindistributionsföretag i Frankrike och Marie kände den norrländska restaurangmarknaden utan och innan. Första kunden blev Hotell Storforsen av naturliga skäl och den andra var skidanläggningen nästgårds och så fortsatte det. Allt sedan starten har Maries vinkunnande fördjupats genom egna studier och resor till prodcuenterna, någon officiell utbildning har hon inte och aldrig känt behov av. – Första åren reste vi massor så jag är självlärd men nu finns det inte tid, säger hon nöjt. Vi har helt enkelt för mycket att göra. Vi arrangerar mycket vinresor också till Frankrike och Italien vilket kräver mycket engagemang. Det sköna är att det är munskänkar och företagen här uppe som själva efterfrågar resorna så vi behöver aldrig marknadsföra dem. I Cave du Vineums portfölj ryms alltid cirka 400 artiklar där majoriteten är från Frankrike och Italien. Förutom vin från alla olika appellationer, ryms också mycket kvalitativ sprit på lagret i Vidsel. – Vi prioriterar kvalitet men har drycker i alla prissegment, säger hon. Sedan har vi inget uttalat mål att vara ekologiska men vi har ett brett sortiment av ekologiska drycker. Hittills har företagets systembolagslanseringar varit av det mindre slaget men Marie erkänner att de jobbar på det. De största kunderna är i stället hotell och restauranger med höga gastronomiska ambitioner i Norr- och Västerbotten. – De som vill ha bra viner här uppe söker sig till oss och sedan sprider de det vidare till likasinnade, förklarar Marie. De som byter jobb väljer ofta att fortsätta jobba med oss så försäljningen har nästan blivit ett självspelande piano, det är fantastiskt och tack vare alla bra människor. En av företagets största kunder är Pite Havsbad Group med sex enheter i regionen. – Här har vi stort inflytande att styra upp både vinlistor och personalens utbildning, det lägger jag jättemycket jobb på, säger hon. Det gäller förresten de flesta av våra kunder, att vi hjälper dem med vinmenyer och sådant. Marie tillägger att hon gärna vill längre söderut i landet med sina viner. – Vi letar efter säljare som delar vår passion och är riktigt seriöst intresserade av det här. Jag ser hellre en blyg sommelier som verkligen älskar vinerna än en aggressiv säljare som arbetar tillsammans med oss. Den av Maries drycker som blivit mest uppmärksammad är franska single maltwhiskyn Armorik Single Malt de Bretagne. Sedan mars i år finns den på Systembolaget. – Vi är också väldigt stolta över vår Calvados från Pierre Huet men jag vill inte särskilja något hus. Vi tycker om dem alla och har oftast personliga relationer med alla våra leverantörer. Något vi är speciellt duktiga på är Loire, Maurice är därifrån. För tillfället letar Marie och Maurice kvalitetsvinproducenter i Kalifornien, ett område de önskar utveckla framöver. – Vi har precis skaffat en större kostym här i Vidsel, med större kontor och lagerlokaler., berättar hon stolt. Vi är redo för att växa. Marie ser det inte som en nackdel att ligga långt från storstäderna, tvärt om. – Vi får ju vara ensamma här uppe i vårt segment. De flesta andra ger upp vid Åre, det är ett par som tar sig upp hit men de är sällsynta. Den enda nackdelen enligt Marie är att det är minst tio mil vart hon än ska med sina drycker. – Det finns ju inge köer direkt så det går fort, fortsätter hon med ännu ett skratt. Men det är klart, det blir dyra frakter för kunderna. Att Cave du Vineum skulle bli en sådan succé var Marie övertygad om men hon medger att det var många som trodde hon var lite galen i början. – Visst, många skakade på huvudet när vi startade och tyckte att det var en lekstuga men idag är det tyst, säger hon och gapskrattar igen. Men det finns ingen illvilja det var bara okunskap som låg bakom det. Att vara svensk kvinna och vara kompanjon med en sydeuropeisk man ser hon inga konstigheter med. De två kompletterar varandra perfekt. – Maurice har en enorm kunskap men det är klart, jag har lärt mig att ligga på om det ska bli någonting gjort men det är jag bra på. Du som vill träffa Marie och Maurice på Cave du Vineum får snart chansen på Beer & Whisky Festival om någon månad. Då är de där med sin franska kvalitetswhisky. Missa det inte!

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING