Koll på din importör – Clydesdale

av Livets Goda

Clydesdale är den lilla men starkt växande importfirman med fokus på att förädla den svenska whiskykulturen. Bakom företagsnamnet döljer sig den före detta dagligvaruhandlaren Thomas Sundblom (bilden) och engelske whiskylegenden Robin Tucek som träffades för tretton år sedan. – Robin äger engleska whiskyföretaget Blackadder och jag brukade köpa whisky av honom på nätet. Sedan stötte vi ihop på en provning på Akkurat och bestämde oss för att jobba ihop, säger Thomas. Thomas och Robin började med att sälja Blackadder samt whisky från Douglas Laing såsom Old Malt Cask. Från början genom olika samarbetspartners och ombud med varierat resultat vilket ledde till att de 2006 startade upp ett eget företag från scratch, vilket blev Clydesdale. – Vi driver även Clydesdale i Skottland, fortsätter Thomas, men där handlar vi med fathantering. Idag är Kilchoman från skotska Islay och indiska Amrut, de varumärken som Thomas tror mest på. – Systembolaget är vår absolut största kund men vår ambition är att satsa på restaurangsidan nu, säger Thomas och berättar att de precis rekryterat personal för det ändamålet. Enligt Thomas har Clydesdale två starka ledstjärnor. Det första är att ha roligt, det går före allting annat. Det andra är att hålla en hög affärsetik och moral. – Det är väldigt enkelt egentligen. Vi tänker att om vi beter oss juste så är andra snälla mot oss, utbrister han. Thomas berättar att de tjänar pengar på det de gör men att det inte är det som är drivkraften längre. – Jag älskar att arbeta med whisky för att alla har en åsikt om det, oavsett bra eller dålig. Idag behöver vi inte leta efter spännande varumärken, många känner till oss och hör av sig själva, avslutar han nöjt och tillägger att kompanjonen Robin Tucek är nätverkandets mästare. Vill du träffa Thomas, Robin och några av deras producenter samt provsmaka det spännande sortimentet. Besök Stockholm Beer and Whisky Festival i Nacka Strand i helgen. För mer information se www.clydesdale.se