Hem Vinvärlden Koll på din importör – Daniel Esberg / Sigva

Koll på din importör – Daniel Esberg / Sigva

av Livets Goda

”– Jag kände bara att jag var tvungen att vara schysst mot mig själv och min dröm, säger han. Idag är Daniel flera steg närmre Italien och drömmen om ett liv med mat och vin. Som sprillans ny marknads- och producentansvarig på vinimportören Sigva, får han ansvaret för nyvunna kontot Antinori, från just Italien. Ett för familjeföretaget Sigva, stort konto med flera starka varumärken. Daniels steg in i vinvärlden var inte självklar. Trots att föräldrarna varit munskänkar i över 30 år uppe i Sundsvall, där han växte upp, läste Daniel ett personalprogram i Uppsala. – Det finns en devis på universitetet i Uppsala att ””Låt inte studierna störa din utbildning””, säger han och skrattar. Det är väldigt mycket som kretsar kring mat, dryck och fester där. Efter examen började Daniel på regeringskansliet med att bland annat skriva brev åt ministrar, innan han rekryterades till Svenskt Näringsliv. – Där jobbade jag med opinionsbildning och marknadsföring vilket jag haft väldigt mycket användning av i vinbranschen, fortsätter han. När Daniel bad om tjänstledigt för att läsa dryckeskunskap, frågade chefen hans kollegor om han var trött på livet. ””Tvärtom”” svarade de som sett Daniels nya passion. När han var klar våren -05 var han dock helt inställd på att starta senapsfabrik. – Jag älskar senap men det finns knappt någon riktigt bra, säger han på sin lugna norrländska. Dock kom han snart på andra tankar och jobbade som PR-konsult under en period. För fyra år sedan såg Daniel att vinimportören Primewine sökte en ny marknadsansvarig, ett jobb som han fick och tackade ja till. – Vinbranschen är ju väldigt speciell med sitt regelverk, fortsätter han. Då var jag helt grön men hade flera styrkor med mig in från andra branscher. Nu har jag ett helt annat utgångsläge med ett eget kontaktnät och mer erfarenhet. För ett år sedan tog Daniel en rejäl paus och var hemma med yngsta dottern i nästan ett år. Under tiden fick han ett erbjudande från Stefan Christiansson, Sigvas VD, om den tjänst han har idag. – Det var inte alls självklart att jag skulle stanna kvar i vinbranschen efter Primewine, utbrister Daniel. För mig var det viktigaste att det fungerade på det personliga planet, vilket gjorde att jag föll för Sigva. Vi är ett familjeföretag men omsätter ändå 165 miljoner. Då har vi bara en bag-in-box och jobbar nästan uteslutande med kvalitetsviner. Daniel beskriver Sigva som ett genuint och långsiktigt företag där de anställda stannar länge. Nu är dock företaget inne i en expansionsfas och har förutom honom själv, rekryterat välrenommerade Anna Röjerman, för att förstärka teamet. – Det ska bli grymt roligt att få ta hand om Antinoris varumärken i Sverige, säger han entusiastiskt. Och visst, i och med det är jag lite närmre min dröm. Daniel antyder att det är flera nya, roliga producenter på gång in till Sigva men vill inte avslöja något förrän allt är klart. Sigvas vinatlas beskriver den nya produktchefen som välrepresenterad men med några hål som de nu tillsammans satsar på att täppa till. Då Daniel även kommer att ha ett stort marknadsföringsansvar på Sigva, står han inför nya utmaningar då producenterna vill ha ett modernt tilltal i många fall. – Det är många som vill kommunicera via sociala medier, säger han och nämner Facebook och Twitter som exempel. Här är vårt systerföretag Vinia i framkant. De jobbar oerhört aktivt med den typen av marknadsföring. Att Daniel kan göra en insats på Sigva tvekar han inte en sekund på. – Jag känner mig otroligt på gång, säger han glatt. Det finns väldigt mycket att göra med branschen i stort. Jag tror bland annat på mer kunskapsdelning, vi som jobbar med drycker behöver dela med oss mycket mer till varandra. Det tror jag i och för sig kommer med det generationsskifte som vi står inför vilket bara är positivt. Att vi kommer få se mycket mer av Daniel Esberg framöver lovar han också innan han slår ihop laptopen för att hämta döttrarna på dagis. För mer information se www.sigva.se”

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING