Koll på din importör – Herida Brands

Henrik och Daniel är kompisarna från Arboga som halkade in i dryckesbranschen på ett bananskal. Daniel har familj på Kanarieöarna som i sin tur kände VD’n för romdestilleriet Arehucas. – De ville att vi skulle försöka få in Arehucas på den svenska marknaden. Jag hade erfarenhet av försäljning och Daniel jobbade som produktchef så vi åkte ner och undersökte vilka möjligheter som fanns, säger Henrik. 2008 var importen igång på hobbynivå men redan året efter var killarna tvungna att anställa en person samtidigt som Henrik och Daniel jobbade med Herida på heltid. I samma veva som hobbyprojektet blev heltidsjobb för Henrik så fick han och Daniel nys om att porrkungen Ron Jeremy släppt en egen rom i sitt namn. Vid det här laget hade de bra koll på romindustrin och letade rätt på både producent och konceptmakare. – Det visade sig att det var två finska killar som tagit fram den, fortsätter Henrik. De hade först hittat destilleriet i Panama och sedan kontaktat Ron Jeremy som nappade. Vi kontaktade finnarna och träffade dem i Helsingfors. När det sedan visade sig att rommen dessutom var riktigt bra ville vi verkligen jobba med den. Väl i Finland visade det sig att det var flera svenska importörer som visat intresse för att få sälja och distribuera rommen. Dock vann Herida till slut tack vare sitt engagemang för produkten. – Ron Jeremy har en sådan rockstjärnestatus och vi älskade hela upplägget med hans amerikanska hemsida. Vi förstod att det var många i vår generation som hade växt upp med Ron Jeremy och därför tyckte det var kul. Det är vår ingång till många barer där vi annars hade haft svårt att få in produkter. För en liten firma som vår, är det här en stor skjuts in på marknaden. Henrik berättar vidare att Heridas vision är att njuta av livet och att de hela tider letar drycker med personlighet. Sedan det blev känt att Ron de Jeremy i flaskform är på väg in i Sverige har Herida översköljts med förbeställningar. – Systembolager är chockade över alla förfrågningar och förbeställningar de fått, skrattar Henrik. Konsumenterna hör av sig till dem och oss hela tiden och snart kommer den tack och lov. Söndagen den 16:e oktober firas releasen med en stor fest på nattklubben Pure i Stockholm. – Ron är själv på plats och öppnar första flaskan i Stockholm vilket såklart är hedrande och kul. Förutom Ron de Jeremy så är Arehucas Heridas stora produkt men de har även rolig likör på bland annat cocablad, Agwa de Bolivia. I portföljen finns också den ljusa, tyska lagern Wasted German Beer, som Henrik beskriver som en ljus lager med attitid. – Vi är så små att vi inte kan gå in med erbjudande om avtal och massa pengar till barerna. Vi måste ha sådana här produkter som de kan profilera sig med, förklarar han. Vi är spritnissar framförallt men har lite viner som vi tagit in via kontakter. Bland dessa återfinns alsaceproducenten Domaine Loew och champagnehuset Elexium. Vi ville ha ett champagnemärke som vi kunde uttala. Vi provade Elexium på några kunder och fick extremt bra omdömen vilket gjorde att vi började importera det, säger Henrik. Att satsa på vin när de brinner för sprit ser Henrik som en dålig idé. Därför väljer Herida att samarbeta med duktiga vinföretag när de erbjuder ett koncept mot restauranger. För dig som är nyfiken på Herida och deras produkter ges en unik chans under Stockholm Beer & Whisky Festival i Nacka i slutet av september / början av oktober. – Givetvis kommer vi att visa Ron de Jeremy för provsmakning så varmt välkomna till oss på Taste Experience, hälsar Henrik. För mer information om Herida se www.herida.se