Hem NyheterNyhet Mat & Restaurang Konkurrenternas skräp blir deals i McDonald’s app

Konkurrenternas skräp blir deals i McDonald’s app

av Livets Goda

McDonald’s belönar sedan förra året gäster som skannar när de slänger sin take-away förpackning på rätt ställe. En morot för att minska nedskräpningen i samhället. Nu har verktyget uppdaterats så att det även omfattar förpackningar från andra restaurangkedjor, och precis som tidigare blir de som skannar när de slänger skräpet där det hör hemma, belönade med ett erbjudande i McDonald’s app.

I september 2023 lanserade McDonald’s en funktion i sin app där gäster belönas med erbjudanden om de skannar när de slänger sina förpackningar på rätt ställe. Sen lanseringen har över 150 000 erbjudanden delats ut till gäster som slängt sitt skräp där det hör hemma, det vill säga i soptunnan. McDonald’s inledde ett samarbete med Håll Sverige Rent 2021 för att arbeta för att minska nedskräpningen i samhället som både kostar betydande summor varje år och som skadar naturen. Funktionen i appen har utvecklats ytterligare – nu blir det möjligt att skanna när förpackningar från andra restaurangkedjor slängs på rätt ställe och få erbjudanden i McDonald’s app.

  • McDonald’s vill göra det lätt att göra rätt och därför uppmuntrar vi våra gäster att slänga sina take-away förpackningar på rätt ställe. Nu när tjänsten funnits ett tag såg vi en möjlighet att utveckla den för att omfatta även branschkollegors förpackningar. Förhoppningen är att fler ska bli motiverade att slänga sitt skräp på rätt ställe, och på så sätt minska nedskräpningen av take-away förpackningar, säger Michaela Bognäs Marknadschef på McDonald’s i Sverige.

Den ideella stiftelsen Håll Sverige Rent är en viktig samarbetspartner till McDonald’s i arbetet med att minska nedskräpningen. Partnerskapet bygger på ambitionen att tillsammans ge problemet med nedskräpning mer synlighet och uppmärksamhet för att på så sätt påverka människor att inte slänga skräp i naturen eller på gator och torg.

  • Att bekämpa nedskräpning kräver både stort engagemang och nya innovativa sätt att ändra beteendemönster, inte minst hos unga vuxna. Genom morotslogiken i McDonald’s app, som belönar positiva beteenden kan fler bli motiverade att göra rätt med sitt skräp. Det är positivt att McDonald’s nu utökar vilka förpackningar som kan skannas via appen. Ska vi vända utvecklingen och börja minska nedskräpningen så behöver fler engagera sig för att göra skillnad, säger Johanna Ragnartz, VD på Håll Sverige Rent.

RELATERAD LÄSNING