Hem NyheterNyhet Mat & Restaurang Korvkartan 2022: Chorizon inte längre ensam herre på täppan som populäraste korven

Korvkartan 2022: Chorizon inte längre ensam herre på täppan som populäraste korven

av Livets Goda

Circle K presenterar i dag årets upplaga av korvkartan – en komplett kartläggning av svenskarnas
korvvanor och korvpreferenser. Årets undersökning, som gjorts av Kantar Sifo, visar att vi äter mindre korv än tidigare, men också att grillkorven tagit revansch och är nu lika populär som chorizon.

För drygt ett år sedan uppgav 73 procent att de åt korv minst en gång i månaden, en siffra som i år sjunkit till 64 procent. Precis som tidigare är det männen som äter korv oftast, av de som äter minst en i månaden är 71 procent män och 56 procent kvinnor.

Svenskarna har inte bara ätit korv mer sällan i år än förra året, utan även stoppat i sig färre korvar totalt. För ett år sedan var genomsnittet 60 korvar per svensk och år, en siffra som i år landar på 49. Såväl män som kvinnor har minskat sin korvkonsumtion, männen från 72 till 58 och kvinnorna från 47 till 40 per år.

– Vi är lite förvånade över att svenskarna tycks ha ätit så pass mycket mindre korv det senaste året, särskilt då vi själva sålt avsevärt fler korvar i år än förra året. Vi får helt enkelt ta det som ett betyg på att kunderna verkligen uppskattar vårt korvutbud och väljer att komma till oss, säger Erika Söderlund, kommunikationschef på Circle K.

Det har även hänt saker när det gäller vilken typ av korv vi helst äter. Förra året var chorizon ohotad etta och grillkorven fick nöja sig med en andra plats följt av kokt korv/wienerkorv på tredje. I år blir det i stället en delad förstaplats för grillkorven och chorizon, där 42 procent uppger att någon av de två är favoriten, följt av kokt korv/wienerkorv på 34 procent.

– Det är roligt att den klassiska grillkorven gjort lite av en comeback. Det är helt enkelt en god korv i all enkelhet och med bra, svenskt kött och rätt tillbehör är det en matupplevelse för såväl den som vill ha en snabb bit mat eller när hela familjen ska blidkas, fortsätter Erika Söderlund.

Precis som förra året finns det en hel del geografiska skillnader. Svenskarna har helt enkelt olika korvpreferenser beroende på var de bor. Exempelvis äter man mindre korv i storstadsområdena än i övriga landet. I Stockholm, Malmö och Göteborg är genomsnittet exempelvis 46 korvar per person och år och i övriga landet 51. Allra flest korvar äter man i Jämtland, 73 i snitt per person och år, jämfört med Gotland som hamnar sist i listan med 43 korvar. Just Gotland sticker även ut som enda regionen där korvätarna föredrar ketchup framför senap som det viktigaste tillbehöret.

– Korv har de fantastiska egenskaperna av att vara prisvärd, lättlagad, enkel att äta och ändå kunna smaka helt fantastiskt gott under rätt förutsättningar. Vi på Circle K tar korv på allvar och just därför är det roligt att se att så många där ute verkar uppskatta korv lika mycket som vi gör – och uppenbarligen kommer till oss för att äta den, avslutar Erika Söderlund.

Ytterligare korvfakta:

• I åldern 35–55 äter vi som mest korv med 53 i snitt per person och år. Yngre (16–34 år) och äldre (56–79 år) äter bara 46 respektive 47 korvar i snitt.
• Det är så gott som bara män som uppger att de äter korv varje dag (1 %) och som äter fler än 20 korvar i månaden (3 %).
• I Jämtland uppger hela 11 procent att de äter 20 eller fler korvar per månad i jämförelse med riksgenomsnittet på 1 procent.
• Undersökningen visar att ju mer man har i inkomst, desto oftare och mer korv äter man.
• Senapen är fortsatt svenskarna favorittillbehör på korven (73 %), följt av ketchup (64 %) och rostad lök (34 %).
• Den vegetariska/veganska korven är, med god marginal, mest populär i åldrarna 16–34 (15 %). I åldern 56–79 år är det enbart 2 procent som uppgett denna korv som sin favorit.

Om undersökningen
Undersökningen genomfördes i Kantar Sifos webbpanel under perioden 10–17 juni 2022.
Totalt intervjuades 3157 personer i åldern 16-79 år.
Webbpanelen är riksrepresentativt rekryterad utifrån slumpmässiga urval. Det förekommer ingen självrekrytering i
Sifos webbpanel.

 

RELATERAD LÄSNING