Hem NyheterNyhet Mat & Restaurang Kött på måndagar – Compass Group vänder på steken med Meat Monday Club

Kött på måndagar – Compass Group vänder på steken med Meat Monday Club

av Livets Goda

Sveriges största måltidsleverantör Compass Group tar nästa steg mot en mer hållbar livsmedelskonsumtion genom att lansera Meat Monday Club. Målet är att inspirera och motivera till att servera rött kött endast en dag i veckan, i motsats till den vedertagna köttfria dagen.

Livsmedelsverket och Folkhälsomyndigheten presenterade nyligen förslag till nya mål för en mer hållbar och hälsosam livsmedelskonsumtion, inte minst genom minskad köttkonsumtion och ökad konsumtion av grönsaker. Compass Group levererar över 40 miljoner måltider om året till Sveriges största företag, skolor, sjukvård, äldreomsorg och försvaret, och har därmed ett stort ansvar att bidra till att målen nås.

För de av Compass Groups kunder som blir medlemmar i Meat Monday Club kommer rött kött – nöt, gris, lamm, ren och vilt – att erbjudas i restaurangerna endast på måndagar. Resten av veckan serveras vegetariskt, veganskt, fisk och fågel.

  • Vi vill inte styra våra kunder, medlemskapet är helt frivilligt. Men självklart hoppas vi att så många som möjligt vill vara med så att vi tillsammans kan accelerera ännu snabbare mot ett minskat klimatavtryck och en mer hälsosam vardag, säger Annika Skogvik, hållbarhetschef på Compass Group Sverige.

Mäter menyernas avtryck
Medlemmar i Meat Monday Club kommer att kunna se hur mycket klimatavtrycket på den aktuella restaurangen minskar. Compass Group Sverige gör också stora förändringar i menyerna för att nå sitt mål om max 0,5 kg koldioxidekvivalenter (CO2e) i snitt per centralt planerad måltid till 2025. Resultatet för 2023 landade på 0,7 CO2e per måltid.

  • Samtliga centralplanerade recept för färsbiffar består nu av 50 procent ärtbas, vilket minskar klimatavtrycket med 40 procent inom denna måltidskategori, säger Annika Skogvik.

Växthusgasutsläppen från livsmedelssektorn står för 20-30 procent av de globala utsläppen och dagens livsmedelskonsumtion är inte hållbar varken för hälsa, miljö eller klimat. Över en tredjedel av svenskarnas totala livsmedelskonsumtion går till inköp från privata och offentliga restauranger, vilket gör måltidsbranschen till en viktig del av lösningen.

  • Det är dags att börja utmana hela måltidskonceptet och Meat Monday Club är ett viktigt steg i rätt riktning, säger Annika Skogvik.

Om Compass Group
Compass Group är en världsledande leverantör av måltidsupplevelser och andra supporttjänster. Verksamheten omfattar måltidstjänster till företag, industrier, universitet, skolor, vård och omsorg, försvaret samt supporttjänster som konferensservice, reception, lokalvård, vaktmästeri och telefonservice. Vi är en del av Compass Group PLC med en omsättning om £30 miljarder. Koncernen har över 500 000 anställda i ca 40 länder och ger service i världsklass på 50 000 platser runt om i världen.

RELATERAD LÄSNING