Kronan, höga kostnader för arbetskraft och myndighetskrångel hämmar svenska livsmedelsföretag

Livets Goda 23 May, 2019
Övrigt Enligt den svenska livsmedelsindustrin är Sveriges styrkor jämfört med våra konkurrentländer rättssäkerhet, politisk stabilitet och trendkänsliga konsumenter. De största svagheterna är att vi står utanför euron, höga arbetskraftskostnader och besvärlig myndighetsbyråkrati. Det visar Livsmedelsföretagens senaste Konjunkturbrev som även redovisar hur det gick för livsmedelsindustrin första kvartalet 2019.

Här hittar du hela Konjunkturbrevet för Q1 2019.

För svensk livsmedelsproduktion började 2019 försiktigt med en mer eller mindre oförändrad försäljning på hemma- respektive exportmarknaden det första kvartalet. Däremot fortsatte företagens kostnader för insatsvaror att öka, och som vi rapporterat om i tidigare Konjunkturbrev kommer den svåra sommartorkans inverkan på utbud och kvalité att bita sig fast i minst ett år. Kostnadsmässigt tyngs företagen även av den svaga svenska kronan som sedan årsskiftet har försvagats med 6 procent mot EUR och med 7 procent mot USD.

− Sammantaget innebär detta tyvärr att företagens inköpskostnader kommer att fortsätta öka de kommande månaderna. På den positiva sidan kan man se att producenternas kostnadsökningar efter fjolårets torka har börjat nå ut till livsmedelsbutikerna, dvs producenterna har börjat få mer betalt för sina produkter. Den vikande lönsamhetsutvecklingen under Q3 och Q4 2018 har till Q1 2019 bytts ut mot en svag ökning i lönsamheten, även om vi fortfarande är långt ifrån en långsiktigt hållbar lönsamhet för industrin som helhet, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

Sveriges största styrkor och svagheter som industriland
Livsmedelsindustrin är en av de mest konkurrensutsatta industrigrenarna i Sverige. På de 24 år som gått sedan Sverige gick med i EU har den svenska marknadsandelen sjunkit från 80 till 50 procent. Utöver konkurrensen från de stora EU-ekonomierna – Tyskland, Frankrike, Spanien och Italien – tävlar svenska livsmedelsproducenter nu även mot företag från lågkostnadsländer som Polen och de tre baltiska länderna. Ingen annan industrigren möter en lika intensiv konkurrens på både hemma- och exportmarknaden.

− Att vågskålen med svenska styrkor väger tyngre än vågskålen med svenska svagheter är avgörande för att vi ska överleva som industriland. Den nya globala produktionskarta som Sverige är en del av tar inte hänsyn till känslor och nostalgi, utan bygger i huvudsak på rationella överväganden. Skall Sverige tävla om en position som ledande livsmedelsnation kräver det positionsförflyttningar på ett antal centrala områden. Det är alls ingen omöjlighet att vi lyckas, men det kommer att krävas mer vilja, ansträngning och fokus än vad som är fallet idag, säger Carl Eckerdal.

Livsmedelsföretagen har bett medlemsföretagen att gradera Sveriges internationella position utifrån 13 olika variabler. Enligt företagen är Sveriges fem största styrkor följande (procentsiffran anger hur många som svarat att variabeln är en styrka jämfört med konkurrentländerna):

1. Rättssäkerhet (76%)

2. Politisk stabilitet (74%)

3. Trendkänsliga konsumenter (59%)

4. Välutbildad personal (37%)

5. Fungerande arbetsmarknad (34%)

− Rättssäkerhet och politisk stabilitet är grundläggande förutsättningar för att driva företag och en stor del av förklaringen bakom Sveriges framgångar de senaste 100 åren. Det är faktorer som är lätta för oss i Sverige att ta för givet, men många av våra medlemmar är verksamma i länder med mer eller mindre godtycklig lagtillämpning och det är extremt utmanande. En annan framgångsfaktor är att vi svenskar är trendkänsliga, vilket både gör Sverige till en bra testmarknad och tvingar företagen att utveckla nya, spännande produkter som resten av världen förhoppningsvis vill ha i framtiden, säger Carl Eckerdal.

Sveriges fem största svagheter är enligt företagen följande (procentsiffran anger hur många som svarat att variabeln är en svaghet jämfört med konkurrentländerna):

1. Att Sverige står utanför euron (68%)

2. Arbetskraftskostnader (63%)

3. Sveriges geografiska läge (49%)

4. Tillståndsprocesser (40%)

5. Regeltillämpning (39%)

(Grafik från Konjunkturbrevet Q1 2019)

− Ska man ha höga arbetskraftskostnader och stora löneökningar måste de matchas av ökningar i produktivitet. Tyvärr ser vi sedan ett antal år tillbaka att produktivitetsökningen avtar, och i kombination med hård konkurrens från låglöneländer blir detta en giftig cocktail för industrin. Om man dessutom behöver kämpa med övernitisk myndighetsutövning och oförutsägbara tillståndsprocesser så kommer man av förklarliga skäl frestas att lägga sin produktion i länder med bättre förutsättningar. Och givet den rekordsvaga kronan är det inte konstigt att så många önskar att man hade samma valuta som sina största handelspartners, säger Carl Eckerdal.

Om Konjunkturbrevet
Här hittar du hela Konjunkturbrevet för Q1 2019.

Fyra gånger om året skickar vår chefekonom Carl Eckerdal ut en enkät till Livsmedelsföretagens medlemsföretag som får svara på frågor om försäljning, export, anställningsläge, råvarukostnader, lönsamhet och investeringar. Medverkande företag står för cirka 50 procent av branschens omsättning. Alla svar är viktade efter företagets omsättningsstorlek.


Dolcetto från Ceretto släpps i Små Partier

Vin Den 5 juli släpps ekologiska Dolcetto d’Alba DOC, Rossana 2017…
17 Jun, 2019

BUBS Godis bygger ny fabrik igen – fördubblar produktionskapaciteten

Övrigt BUBS Godis fortsätter att satsa och bygger ytterligare en godisfabrik…
17 Jun, 2019

Global grillskola - Kimchi

Mat och Restaurang Ta grillningen till nästa nivå! Att experimentera med nya smaker…
17 Jun, 2019

Mathias Dahlgren lanserar cateringkoncept

Mat och Restaurang Mathias Dahlgren konceptualiserar sin cateringverksamhet och därmed uppdateras erbjudandet och…
17 Jun, 2019

Nordic Snus lanserar ny midsommardosa

Övrigt Midsommar handlar om detaljer. Vädret, sillen, potatisen, midsommarstången och musiken.…
17 Jun, 2019

Sake Yuzu Ile Four finns nu Systembolaget

Whisky och Bourbon Premium Yuzu är en japansk citrusfrukt som smakar som en blandning…
17 Jun, 2019

Den bästa maten för padel

Övrigt Padel, eller padeltennis, är den nya sporten som tagit hela…
14 Jun, 2019

Sommarens cigarrpaket

Whisky och Bourbon Plötsligt är det nära midsommar och då gäller det att…
14 Jun, 2019

Årslagrat älggräsbrännvin

Whisky och Bourbon Spirae är ett ekologiskt svenskt brännvin kryddat med älggräs. Gjort…
13 Jun, 2019

Mackmyra lanserar Moment Skogshallon

Whisky och Bourbon Mackmyra lanserar en whisky med somriga smaker i den limiterade…
13 Jun, 2019

Sommarens fräschaste sallad

Mat och Restaurang Mattrender kommer och går, men Medelhavsmaten består. Smaken är givetvis…
13 Jun, 2019

Löfbergs börjar använda återvunnen PET

Övrigt Kafferosteriet Löfbergs börjar använda återvunnen PET i sina flaskor för…
13 Jun, 2019

Nu lanseras Big Mac Bacon i Sverige

Mat och Restaurang Nu kommer Big Mac Bacon till Sverige. Den ikoniska hamburgaren…
13 Jun, 2019

Radisson Blu Royal Viking Hotel – en designdröm efter totalrenovering

Mat och Restaurang Radisson Blu Royal Viking står nu klart efter en totalrenovering…
12 Jun, 2019

Turesgruppen öppnar Regeringsgatan 21 – en ny matdestination i Gallerian

Mat och Restaurang Gallerian utökar sitt kulinariska utbud med en ny restaurang –…
12 Jun, 2019

Kavli väljer Falköpings Mejeri som ny mejeriproducent

Mat och Restaurang Kavli tecknar ett 10-årigt avtal med Falköpings Mejeri och säkrar…
12 Jun, 2019

90-åring får ny kostym

Mat och Restaurang När Falksalt uppdaterar med nytt utseende är historia lika viktig…
12 Jun, 2019

Ny undersökning visar: Det vill svenskarna ha med sig på flyget

Övrigt En flygresa upplevs ofta som starten på semesterresan, och om…
12 Jun, 2019

Whispering Angel Magnum och Rock Angel rosé från Château D’ Esclans

Vin Whispering Angel Magnum och Rock Angel rosé från Château D’…
11 Jun, 2019
Artikelarkivet