Familjen Autréau, som står bakom champagnen La Chouette, söker nu en champagneambassadör för Sverige. Tjänsten beskrivs som världens bästa jobb för den som älskar champagne – samt att dela upplevelsen med andra.
Sedan 1953 driver familjen Autréau ett renodlat champagnehus men släkten har odlat vin i över 350 år. Nu söker de en ambassadör till sitt champagnemärke La Chouette på den svenska marknaden. Uppdraget innebär bland annat resor till Autréaus vingårdar i Frankrike, medverkan i produktutvecklingen, anordnande av provningar samt att skapa engagerande innehåll om champagne i sociala medier.
För att kamma hem ”världens bästa jobb” för champagneälskare krävs inte kunskap om varenda Grand Cru-by i regionen. Däremot efterfrågar jobbannonsen en person som kan förmedla magin i champagne och skapa vinupplevelser utöver det vanliga.
Familjen Autréau förfogar över totalt 35 hektar fördelat på flera olika vingårdar i området kring Épernay samt köper även in druvor från kontrakterade odlare. La Chouette är en av Nordens mest populära champagner och finns både som Blanc de noir och rosé.
Ansökan är öppen till och med 5 maj 2025 och görs till victor@rubicbeverages.se
Om La Chouette de Champillion
La Chouette drivs av familjen Autréau, som odlat vin sedan 1670. Sedan 1953 har verksamheten varit fullt inriktad på champagneproduktionen. I dag är tre generationer Autréau verksamma i företaget. Familjen har cirka 35 hektar vingårdar i byarna Dizy, Hautvillers, Champillon, Chouilly och Aÿ. Druvorna som används till La Chouettes champagner kommer dels från de egna odlingarna, dels från kontrakterade odlare som familjen har samarbetat med under lång tid. Verksamheten bygger på en kombination av hantverksmässiga metoder och mångårig erfarenhet.
www.champagnechouette.com