Låg miljöpåverkan viktigt när unga handlar mat

Livets Goda 11 Feb, 2019
Mat och Restaurang Nästan två av tre unga tycker att låg miljöbelastning är viktigt när de handlar mat, visar en färsk Sifoundersökning. – Matsmarts vision är en värld utan matsvinn. Därför är det så positivt att många unga tänker på miljön när de handlar sin mat, säger Matsmarts vd Karl Andersson.

Nästan två av tre unga tycker att en låg miljöbelastning är viktigt när de handlar mat. En av dessa är Sophia Jansson, som regelbundet handlar på Matsmart.se. Foto: KG Z Fougstedt

Vad är viktigt för dig när du handlar mat? Den frågan har Sifo ställt till 1 000 svenskar mellan 18 och 27 år, på uppdrag av nätbutiken Matsmart. Nästan två av tre, 59 procent, svarade: ”Att mina inköp ger låg miljöbelastning”. Det enda svarsalternativ som angavs av fler var: ”Att varorna håller hög kvalitet”. Det svarade 69 procent.

I Sverige är nästan 1,3 miljoner personer unga vuxna mellan 18 och 27 år. En av dem är 27-åriga Sophia Jansson utanför Stockholm. 

– Jag försöker tänka på miljön när jag handlar, det styr både mina val av butik och vad jag köper. Och att minska matsvinnet är mycket viktigt för mig, säger Sophia Jansson, som regelbundet handlar på Matsmart.se.

Matsmart minskar matsvinnet och dess negativa miljöpåverkan genom att sälja utmärkt mat som i många fall annars hade slängts. Orsakerna till att maten skulle ha slängts varierar, men ofta beror det på överproduktion, säsongsvaror och kort eller passerat bäst före-datum.

– Ris, müsli eller pasta blir inte dålig bara för att bäst före-datumet närmat sig eller passerats. Maten kan oftast ätas i månader och till och med år efter att bäst före-datumet passerats. Datumet är producentens garanti att varan håller samma kvalitet som vid tillverkningstillfället, säger Karl Andersson.

I Sifoundersökningen kunde de svarande även lämna öppna svar om vad som är viktigt för dem. Tre av fyra öppna svar handlade i någon form om miljö, till exempel att maten ska vara närproducerad, ekologisk eller svenskproducerad.

Under 2018 räddade Matsmarts kunder över hela Sverige 3 218 ton mat från att slängas.

Om Sifoundersökningen
Vad är viktigt för dig när du handlar mat? Den frågan ställde Sifo till 1 000 svenskar mellan 18 och 27 år, på uppdrag av Matsmart.

Resultatet blev:
Att varorna håller hög kvalitet, 69 procent
Att mina inköp ger låg miljöbelastning, 59 procent
Att det finns ett bra sortiment, 51 procent
Att varorna har lågt pris, 45 procent
Att det går smidigt att handla, 44 procent
Att tillgängligheten är god, 40 procent
Annat, 5 procent
Vet ej, 1 procent

De svarande kunde ange flera alternativ.

Undersökningen genomfördes som telefonintervjuer den 22 augusti–23 oktober 2018. 


Foursquare – långt ifrån fyrkantig

Whisky och Bourbon Foursquare Distillery ligger på Barbados, denna Västindiens östligaste utpost som…
19 Feb, 2019

Sveriges godaste ostar prisades under Ostfestivalen

Mat och Restaurang För sjätte året i rad arrangerades festivalen som samlar gräddan…
19 Feb, 2019

11% av världens befolkning har inte tillgång till rent vatten

Övrigt De fattigaste i världen går i timmar för att hämta…
19 Feb, 2019

Svegro lanserar nyheten grekisk basilika

Mat och Restaurang Svegro utökar sitt örtsortiment med en ny spännande basilikasort, den…
19 Feb, 2019

Pastan för alla tillfällen

Mat och Restaurang Svenska Dryckesmässor passar här på att inspirera med ett recept…
19 Feb, 2019

Santa Maria slår världsrekord i tortillastapling

Mat och Restaurang Det officiella världsrekordet i tortillastapling ligger på 68,6 centimeter. Men…
19 Feb, 2019

För åttonde året i rad - Innis & Gunn Barrel Aged Irish Whiskey Stout – Kindred Spirits släpps på Systembolaget

Whisky och Bourbon Den 8 mars släpper skotska craft bryggeriet Innis & Gunn…
19 Feb, 2019

Gammel Dansk i storformat! - Nyhet i Systembolagets beställningssortiment

Whisky och Bourbon Den 14:e Januari 2019 lanseras klassikern Gammel Dansk Bitter Dram…
18 Feb, 2019

Forever Arctic Sea

Övrigt Har du koll på om du får i dig den…
18 Feb, 2019

70-talsfavoriten CAR är tillbaka

Övrigt Den mest sålda läskedrycken på Rigelloflaska under 1970-talet, CAR, gör…
18 Feb, 2019

Ghost släpper Juniper Gin

Whisky och Bourbon När svenska rock-titanerna Ghost tar sig an dryckesvärlden gör de…
18 Feb, 2019

​Nyhet: Löfbergs ICE Coffee Oat

Övrigt Kafferosteriet Löfbergs utökar sitt sortiment iskaffe med ICE Coffee Oat,…
18 Feb, 2019

Låt den gula etiketten leda vägen

Vin Det lyser gult på Systembolagets Australienhylla. Wolf Blass Yellow Label…
18 Feb, 2019

TOMP tar över skotsk whiskyportfölj och amerikanskt bourbonhus

Vin TOMP Beer Wine & Spirits AB växer just nu snabbt…
15 Feb, 2019

Lansering av Diplomaticó Distillery Collection No3 Pot Still Rum

Whisky och Bourbon Idag lanseras No 3 i Diplomáticos unika kollektion av rom…
15 Feb, 2019

The Happy Company - Sveriges bredaste sortiment av Whisky & Rom

Whisky och Bourbon En utställare som Svenska Dryckesmässor är glada över att ha…
15 Feb, 2019

Nu öppnar anmälan till Lily Bollinger Award - jakten på Sveriges bästa kvinnliga sommelier

Vin Nu öppnar anmälan till årets upplaga av Lily Bollinger Award,…
15 Feb, 2019

Livets Goda Premium - Vad som ingår

Vin Älskar du vin, whisky, öl och drycker av alla dess…
3 Jan, 2019

Pernilla Perle - en kärlekshistoria

Whisky och Bourbon Brännland Cider Pernilla Perle är en elegant och god cider,…
14 Feb, 2019

Vinkompassen byter namn till WBS Media Group och lanserar två nya affärsområden under 2019

Övrigt Vinkompassen AB har bytt namn till WBS Media Group AB.…
14 Feb, 2019
Artikelarkivet