2009 började med ogynnsamma väderförhållanden med en kall och hård vinter följt av en mild och regnig vår. Blomningen var svår och stormarna i juli hotade druvorna. Från augusti vände det och det var varmt och torrt ända fram till skörden i mitten av september, vilket gav champagnehuset möjligheten att utforska nya gränser för druvmognaden i Champagne för att skapa en perfekt vintagechampagne efter årgång. Pinot Noir-druvorna var mogna och helt friska, trots lite färg.
Det är första gången Dom Pérignon inte lanseras i kronologisk ordning. Detta på grund av att 2009 var ett varmare år, vilket gjort att vinet mognat tidigare än årgången 2008.
– Vi behövde erfarenheten av alla de senaste årgångarna för att våga producera 2009. Jag tycker om att utmaningen sporrar utvecklingen. Dom Pérignon 2009 liknar ingen annan årgång och för att beskriva den bäst behöver man tänka utanför ramarna, med nya ord, säger Richard Geoffroy, källarmästare Dom Pérignon.
Med tanke på spiralen av årgångar skulle inte Dom Pérignon 2009 vara det den är utan erfarenheterna från Dom Pérignon 2003, som var den första under decenniet med många utmaningar. Det var också den första nyskapande årgången som uppmuntrade vinproducenterna att gå längre och våga ta risker för att fortsätta växa.
Producentens smakbeskrivning:
”Champagnens doft inleds av guava och grapefruktskal i kombination med vit persika och nektarin. Vinet öppnas med kompletterande dofter av träig vanilj och rostat bröd. Smaken inleds av djupt mogen och saftig citrusfrukt, som övergår i en frisk smak av gröna äpplen, rostat bröd, mineraler, vit choklad, valnötter och grapefrukt”.
Dom Pérignon 2009 finns att köpa på Systembolaget >>
Artikelnummer: 7428
Volym: 750 ml
Alkoholhalt: 12,5 %
Pris: 1 380 kronor