I dag presenteras Lantmännen som ny huvudpartner för Årets Kock. Den partnerfinansierade organisationen Årets Kock har som mål att utveckla och driva branschen framåt. Bland annat arrangerar man SM i professionell matlagning, vilket är ett sätt att visa och uppmärksamma svensk spetskompetens inom gastronomi – och ge inspiration till andra.

Lantmännen
– Vi är så stolta över att få välkomna Lantmännen som ny huvudpartner till Årets Kock. Lantmännen delar vår vision om att leda svensk gastronomi in i framtiden och vi ser fram emot vårt kommande samarbete, säger Mårten Lyth, styrelseordförande i Årets Kock AB.
Med verksamhet i hela värdekedjan, från jord till bord, har Lantmännen länge varit en viktig aktör i det svenska livsmedelslandskapet och bidrar nu till Årets Kock med expertis och engagemang för bland annat hållbarhet och innovation. Att man därtill ägs av aktiva svenska lantbrukare, och har en global närvaro på 20 marknader, ger möjligheter till ytterligare inspiration och perspektiv.
– På Lantmännen är vi glada över att nu vara en del av Årets Kock, en unik plattform för att främja svensk gastronomi och lyfta fram värdet av de högkvalitativa råvaror som produceras i Sverige. Vi ser fram emot att bidra till utvecklingen av framtidens mat och kockar, samt att ytterligare stärka det stora intresset för matlagning som finns i många svenska hemmakök, säger Magnus Kagevik, vd för Lantmännen.
– Med Lantmännen som ny huvudpartner tar vi ytterligare ett steg mot att skapa en hållbar och inspirerande framtid för svensk gastronomi. Tillsammans med våra partners arbetar vi för att utveckla och lyfta branschen till nya nivåer och det ska bli spännande att se vad vi kan åstadkomma tillsammans under 2025, säger Helene Kugelberg, vd för Årets Kock.