– Av innevarande års utgivningar kommer 35-30% ha åldersbeteckning resten blir non-age, avslöjar Hannah Fisher som är International Marketing Manager för ägaren Beam Suntory. För några veckor sedan lanserades NAS-produkten Laphroaig Lore som enligt destilleriet är den ”smakrikaste” någonsin. Den här sortens NAS-produkter är viktiga för att attrahera nya kunder, anser Fisher: – Om man sätter ut åldern kan storyn bakom försvinna. Folk refererar till whiskyn utifrån siffran. Ibland tappas storyn bort om vad som gör whiskyn speciell. Fansen i Friends of Laphroaig har sagt att de gillar när nya releases av whisky smakar som man är vana vid, alltså rökigt. – När Laphroaig vistas länge i fat tappar den bort sitt DNA, den rökiga käftsmällen, menar Fisher. Långlagrad Laphroaig tappar stinget och blir sötare och mjukare. Därför håller vi oss helst till sanningen, ålder man vara missvisande.
783