Låt den gula etiketten leda vägen

Livets Goda 18 Feb, 2019
Vin Det lyser gult på Systembolagets Australienhylla. Wolf Blass Yellow Label Sauvignon Blanc har gjort entré. I Sverige är Wolf Blass relativt okänt men runtom i världen har vinhuset gjort sig välkänt. Namnet kommer från grundare Wolfgang Blass, en tysk rebell som kom att skapa ett av Australiens mest framgångsrika vinhus där den gula etiketten spelade en viktig roll.

Wolfgang Blass föddes 1934 i Tyskland. Till hans föräldrar stora förtret hoppade Wolf av skolan som 15-åring och ville göra något annat. Hans föräldrar gav honom ett val, antingen tillbaka till skolbänken eller tre år som lärling inom vinmakning. Wolf valde det senare och efter att ha studerat olika champagnemetoder i Frankrike och vinifiering i England flyttade han till Barossa Valley 1961. Europa var inte tillräckligt stort för Wolfgang Blass. Bara fem år senare, vid 32 års ålder, etablerade han Wolf Blass Wines och samma årgång, 1966, blev den första årgången i vinserien Yellow Label.

Wolf Blass Yellow Label är idag vinhusets hjärta och står för klassiska, druvtypiska australiensiska viner i en lättillgänglig stil. När Wolfgang Blass emigrerade till Australien på 60-talet var de flesta etiketter vita med svart tryck. Den tidens australiensare var fortfarande i stor utsträckning öldrickare och etiketter med druvsorter och vinregioner sa dem inte så mycket. Wolf tog saken i egna händer och lanserade enfärgade etiketter i klargult för att sticka ut på hyllan och få konsumenterna att minnas vad de hade druckit när det var dags att handla igen. Wolf Blass har fortsatt på det spåret och under årens lopp har vinhuset lanserat flera olika vinserier med etiketter i färg, som till exempel Red, Gold, Silver och anrika Black label. Etiketternas färg visar vinernas olika karaktär och stil.

Wolf Blass Yellow Label är alltid fruktiga endruvsviner från South Australia och fokus ligger på att årgång efter årgång ska hålla samma kvalité och stil. Ledorden för vinhuset är: ”Quality, character and consistency” och för Yellow Label med 40 år i bagaget är det av största vikt.

-Mitt största fokus ligger på våra kommersiella viner, att få till samma smak och karaktär konsekvent år efter år är det viktigaste. Jag lägger troligtvis mer tid på Yellow Label än på vår toppviner, berättar Chris Hatcher, chefsvinmakare på Wolf Blass.

Etiketten lyser lika gult idag som för 40 år sedan, designen är klar och inget man planerar förändra. Istället läggs tiden och koncentrationen på att hitta de bästa druvorna och skapa samma vin som årgången innan och årgången från 1966.

Wolf Blass Yellow Label Sauvignon Blanc 2018
Alkohol: 12,5 % | Artikelnr: 6145-01 | Pris 79 kr.


Nyheter från High Coast Whisky - Origins är påväg

Whisky och Bourbon Just nu är High Coasts nya whiskyserie Origins på väg…
22 Mar, 2019

Fyra godheter från Charles Smith lanseras på Systembolaget idag

Vin Premium Den 22:a mars lanseras inte mindre än fyra viner, dedikerade…
22 Mar, 2019

Nu lanseras ekologisk mat för hundar och katter

Övrigt Den ekologiska mat-trenden når nu också djurmat när det italienska…
22 Mar, 2019

Piccini Memoro med ny kostym

Vin Det italienska rödvinet Piccini Memoro som svenskarna lärt känna under…
22 Mar, 2019

Domaines Paul Mas är bästa franska producenten i Mundus Vini 2019

Vin I vintävlingen Mundus Vini 2019 står vinproducenten Domaines Paul Mas…
21 Mar, 2019

OO Brewing till En Öl & Whiskymässa i Göteborg

Whisky och Bourbon Svenska Dryckesmässor är glada över att ha med sig ett…
21 Mar, 2019

Nyheter från Springbank i april på Systembolaget

Whisky och Bourbon Den fjärde och femte april lanseras en exklusiv samling buteljer…
21 Mar, 2019

Plantation återlanserar Experience Pack

Whisky och Bourbon Efter hög efterfrågan återlanserar nu topproducenten Plantation Rum sin förpackning…
21 Mar, 2019

Årets Kock lanserar Årets Kockelev och Årets Kockelever

Mat och Restaurang Årets Kock lanserar ungdomstävlingarna Årets Kockelev och Årets Kockelever i…
21 Mar, 2019

Njutningstips till fredagskvällen

Övrigt När arbetsveckan nått sitt slut finns det få saker lika…
20 Mar, 2019

Nytt besöksrekord för Malmö öl- och whiskyfestival – 13 567 besökare drack 20 000 liter öl i helgen

Whisky och Bourbon I helgen arrangerades Malmö öl- och whiskyfestival för sjunde gången.…
20 Mar, 2019

Vårens första mat- och dryckesmässa Malt, Mat & Destillat

Mat och Restaurang Malt, Mat & Destillat är den urbana mötesplatsen för alla…
20 Mar, 2019

Premiär för Kiviks Musteris skånska ciderprovningar på Solnäs Gård

Whisky och Bourbon Kiviks Musteri vill lyfta skånsk cider genom att arrangera ciderprovningar…
20 Mar, 2019

Bodega Aleanna El Enemigo Malbec 2013 i lager hos Winefinder

Vin Bodega Aleanna El Enemigo Malbec 2013 har hedrats med hela…
19 Mar, 2019

Kiviks Musteri skippar sugrören i sin senaste satsning

Övrigt Kiviks Musteri lanserar nu en ny apelsinjuice och sin klassiska…
19 Mar, 2019

Kilchoman STR Csk Matured kommer till Sverige

Whisky och Bourbon Kilchoman STR Cask Matured är en ny buteljering från det…
16 Mar, 2019

The Kraken Black Spiced Rum

Whisky och Bourbon Myten om havsmonstret The Kraken ligger till grund för romvarumärket…
18 Mar, 2019

Svenska Kocklandslagets VM-vinnarmeny lanseras på Viking Cinderella

Mat och Restaurang I november 2018 vann Svenska Kocklandslaget VM i Luxemburg med…
18 Mar, 2019

No thyme to waste

Mat och Restaurang Spruckna tomater, lökskal, utgången mjölk och äpplen med fläckar på.…
18 Mar, 2019

Akebono expanderar och nyrekryterar Dan Jay-Olsson

Whisky och Bourbon Nu får Akebono, Sveriges ledande sakeimportör i ledning av Åke…
18 Mar, 2019
Artikelarkivet