Låt den gula etiketten leda vägen

Livets Goda 18 Feb, 2019
Vin Det lyser gult på Systembolagets Australienhylla. Wolf Blass Yellow Label Sauvignon Blanc har gjort entré. I Sverige är Wolf Blass relativt okänt men runtom i världen har vinhuset gjort sig välkänt. Namnet kommer från grundare Wolfgang Blass, en tysk rebell som kom att skapa ett av Australiens mest framgångsrika vinhus där den gula etiketten spelade en viktig roll.

Wolfgang Blass föddes 1934 i Tyskland. Till hans föräldrar stora förtret hoppade Wolf av skolan som 15-åring och ville göra något annat. Hans föräldrar gav honom ett val, antingen tillbaka till skolbänken eller tre år som lärling inom vinmakning. Wolf valde det senare och efter att ha studerat olika champagnemetoder i Frankrike och vinifiering i England flyttade han till Barossa Valley 1961. Europa var inte tillräckligt stort för Wolfgang Blass. Bara fem år senare, vid 32 års ålder, etablerade han Wolf Blass Wines och samma årgång, 1966, blev den första årgången i vinserien Yellow Label.

Wolf Blass Yellow Label är idag vinhusets hjärta och står för klassiska, druvtypiska australiensiska viner i en lättillgänglig stil. När Wolfgang Blass emigrerade till Australien på 60-talet var de flesta etiketter vita med svart tryck. Den tidens australiensare var fortfarande i stor utsträckning öldrickare och etiketter med druvsorter och vinregioner sa dem inte så mycket. Wolf tog saken i egna händer och lanserade enfärgade etiketter i klargult för att sticka ut på hyllan och få konsumenterna att minnas vad de hade druckit när det var dags att handla igen. Wolf Blass har fortsatt på det spåret och under årens lopp har vinhuset lanserat flera olika vinserier med etiketter i färg, som till exempel Red, Gold, Silver och anrika Black label. Etiketternas färg visar vinernas olika karaktär och stil.

Wolf Blass Yellow Label är alltid fruktiga endruvsviner från South Australia och fokus ligger på att årgång efter årgång ska hålla samma kvalité och stil. Ledorden för vinhuset är: ”Quality, character and consistency” och för Yellow Label med 40 år i bagaget är det av största vikt.

-Mitt största fokus ligger på våra kommersiella viner, att få till samma smak och karaktär konsekvent år efter år är det viktigaste. Jag lägger troligtvis mer tid på Yellow Label än på vår toppviner, berättar Chris Hatcher, chefsvinmakare på Wolf Blass.

Etiketten lyser lika gult idag som för 40 år sedan, designen är klar och inget man planerar förändra. Istället läggs tiden och koncentrationen på att hitta de bästa druvorna och skapa samma vin som årgången innan och årgången från 1966.

Wolf Blass Yellow Label Sauvignon Blanc 2018
Alkohol: 12,5 % | Artikelnr: 6145-01 | Pris 79 kr.


Primörtur under Matrundan på Österlen

Whisky och Bourbon Under årets Matrunda på Österlen kan man följa med på…
24 May, 2019

Rysk ”lågalkohol-vodka” släpps på Systembolaget

Whisky och Bourbon Ryska White Lake Vodka 40% lanserades i mars 2017 och…
24 May, 2019

Organic Value – ett lyckat första besök i Sverige med fokus på Italien och ekologiskt

Vin Den 20:e maj besökte den Italienska vinmässan ”Organic Value” Sverige…
24 May, 2019

Stockholms Bränneri släpper Akvavit

Whisky och Bourbon Den 5 juni, 10:00 släpps Stockholms Akvavit som får sin…
24 May, 2019

Nytt utbildningssamarbete ska få fler kockar i arbete

Mat och Restaurang I ett gemensamt initiativ för att minska bristen på kockar…
24 May, 2019

Karibiska smaker i Årets Sill 2019

Mat och Restaurang Aldrig tidigare har Årets Sill haft en så stor och…
24 May, 2019

City Gross nya koncept: Mindre butiker i centrala lägen

Mat och Restaurang Bergendahls Food vill komma närmare kunderna i stadskärnorna och lanserar…
24 May, 2019

Kockarna som är vidare i Årets Kock 2019

Mat och Restaurang Nu är det klart vilka 24 kockar som går vidare…
23 May, 2019

Jameson tar fram drink till Sweden Rock – The Sweden Rocktail

Whisky och Bourbon För dig som i år besöker Sweden Rock Festival ges…
23 May, 2019

Kronan, höga kostnader för arbetskraft och myndighetskrångel hämmar svenska livsmedelsföretag

Övrigt Enligt den svenska livsmedelsindustrin är Sveriges styrkor jämfört med våra…
23 May, 2019

GLÖET vann guld i Women’s Wine & Spirits Awards i London

Vin Women’s Wine & Spirits Awards som anordnas i London har…
23 May, 2019

Larsa Foods inleder grillsäsongen med en ny grillost

Mat och Restaurang Efterfrågan på Halloumi och övriga grillostar har ökat markant i…
22 May, 2019

Årets Kock rekryterar Vanja Vilbern till Marknads- och Partnerchef

Mat och Restaurang – Jag ser verkligen fram emot att få vara med…
22 May, 2019

Den 1 juni lanseras Orval trappistöl på nytt

Whisky och Bourbon Orval är tillbaka! Den 1 juni lanseras Orval på Systembolaget.
22 May, 2019

Leif GW Persson lanserar GW:s Rosa

Vin Efter fjolårets succé med GW:s RÖDA och GW:s VITA har…
22 May, 2019

Talisker bjuder in till fiskeäventyr i Fiskebäckskil

Whisky och Bourbon Whiskyvarumärket Talisker lanserar ett fiskeäventyr i Fiskebäckskil tillsammans med Restaurang…
22 May, 2019

City Gross e-handel slår försäljningsrekord – lanserar fler matkassar

Mat och Restaurang City Gross e-handel fortsätter att gå starkt framåt i och…
22 May, 2019

Arla Köket® lanserar nya desserter

Mat och Restaurang Lagom till att sommaren gör entré lanserar Arla Köket fräscha…
22 May, 2019

Downtown Camper öppnar hållbart café

Mat och Restaurang Den 1 september slår Downtown Campers nya café upp portarna…
22 May, 2019

Dags för Ostens Dag 27:e maj

Mat och Restaurang Nu firas snart ostens dag! Svenskar är storkonsumenter av ost…
22 May, 2019
Artikelarkivet