En indikation på att Château Lafite nått toppen och vänt, är att 2010 års årgång från slottet handlas för några procent lägre i pris än Château Latour från samma årgång. Allt enligt Jeremy Howard som är VD för nätbaserade vinhandlarna Slurpfinewines.com. – Personligen tror jag att Lafitedominansen är över, säger han. Både Lafite och Latour från 2010 fick betyget 98-100 av Robert Parker och initialt har Lafite sålts för 135.500 kronor per låda jämfört med Latour som inbringade drygt 138.000 kronor lådan. Howard tillägger att företaget genom sin asiatiska handelsplatform slurp.asia, märkt ett mönster av en mer kräsen handel från de asiatiska konsumenterna. Dessutom verkar de ha anammat ett mer västerländskt perspektiv på vinerna. – De asiatiska kunderna får allt mer koll på årgångar och kvalitet, säger han. Tidigare såldes alla årgångar från Lafite lika bra, så är inte fallet längre. 2004 års årgång av Lafite såldes tidigare för 66 procent högre pris än Latour, trots identiska poäng av Parker (95 poäng vardera). För årgång 2000 var prisskillnaden ännu större. Både Lafite och Latour fick 98 poäng av Parker. Trots det såldes Laftie för ett 76 procent högre pris än Latour under primörförsäljningen.
Latour utmanar asiatisk Lafitedominans
706