Hem NyheterNyhet Mat & Restaurang Lidl vinner ketchupkriget

Lidl vinner ketchupkriget

av Christoffer Enquist

Den eviga debatten om vilken ketchup som faktiskt är bäst är äntligen över. I ett blindtest utfört av Göteborgs-Postens konsumentpanel gick Lidls ekologiska ketchup av det egna varumärket Kania segrande ur matchen. Ketchupen innehåller en hög andel tomater och har en balans mellan syra och sötma.

Svenskarna älskar onekligen sin tomatketchup och debatten om vilken sort som är godast är ständigt aktuell. När Göteborgs-Postens konsumentpanel nyligen genomförde ett blindtest med 10 olika sorters ketchup blev Kania ekologisk ketchup från Lidl bäst i test.

Kania ekologisk ketchup innehåller en hög andel tomat (74 procent) och kostar mindre än majoriteten av sorterna i testet. I testet beskrevs den som ”söt, men på ett positivt sätt, faktiskt mycket god. Som ketchup ska vara. En bra konsistens och fin balans mellan syra och sötma”.

– Jag älskar ketchup! Det finns i princip inte en enda maträtt som inte bli bättre med en lagom stor skvätt tomatsås. Att gå segrande ur matchen känns bra. Vi gör ständigt noggranna kvalitetstester för att våra produkter ska hålla en hög kvalitet. Att vår egen ketchup nu får det här erkännandet av konsumentpanelen bekräftar att vi gör ett bra jobb, säger Timo Hansio, Tf. Inköpsdirektör Lidl Sverige.

Om testet
Tio ketchupsorter testades anonymt numrerade från ett till tio. Till testet serverades bordsvatten och pastaskruvar. Paneldeltagarna uppmanades att först testa enbart ketchupen, sedan med pastan.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING