Hem Vinvärlden Livets Goda granskar Systembolaget – del 2

Livets Goda granskar Systembolaget – del 2

av Livets Goda

Niklas och Ida Jakobson heter sommeliererna och entreprenörerna som driver vinimporten WINE TRADE. Företagets slogan är ”Vin utan skit” och paret har valt att uteslutande arbeta med naturligt framställda viner. Niklas som är den av de två som ansvarar för systembolagsförsäljningen, har tidigare arbetat på Systembolagets vinkällarbutik på Regeringsgatan i Stockholm. Där började han efter omfattande studier i Grythyttan och arbete på vingård i Frankrike. För att ha ett jobb och för att lära sig hur systemet fungerar. – Där insåg jag att utbudet bygger ju på deras idé om hur ett sortiment ska se ut, inte på att erbjuda ett så heltäckande sortiment som möjligt. För mig är det skralt, speciell efter att jag arbetat i Frankrike tidigare. Både Niklas och Ida tycker att det är tråkigt hur Systembolagets offertförfrågningar ser ut. – Jag blir förvånad ibland, säger Ida. Deras stora krav på kvantitet och det extremt låga pris de ofta är beredda att betala, är inte rimliga i de appellationer de vill ha viner ifrån, fortsätter hon. Det gör att producenterna måste köpa vin från andra, billigare områden för att kunna göra affär. – Vad Systembolaget efterfrågar urholkar allt som har med kvalitet att göra, fyller Niklas i. Det är det största problemet med Systembolaget. Vi som arbetar med kvalitetsviner har bara en möjlighet och det är att försöka få in våra viner som exklusiva lanseringar. – Jag har arbetat i fyra år med att lyfta fram att det går att göra vin på andra sätt än de konventionella. Under de åren har Systembolaget bytt inköpare för en del länder tre eller fyra gånger vilket gjort att jag fått börja om från början. Han berättar hur Systembolagets gruppchef tillika Master of Wine, Ulf Sjödin bjöd upp honom till huvudkontoret för något år sedan. Han bad Niklas förklara sin definition av naturliga viner. Efter mötet med Sjödin, kom en text upp på Systembolagets hemsida om fenomenet naturliga viner: ”Det finns viner där inga tillsatser används. De går under benämningen Vin Naturel (naturliga viner) och produceras med så lite yttre påverkan som möjligt. De tillverkas i mycket begränsad kvantitet och säljs oftast lokalt eftersom de är mycket känsliga. Inget sådant vin ingår för närvarande i Systembolagets sortiment.” – Men den måste han nog ändra nu när de köpt in vinerna, säger Niklas. Att WINE TRADE fick in elva av 19 viner i vårens naturvinslansering, blir de inte förvånade över. – Jag har fört en dialog med Systembolaget i flera år och hela tiden skickat in prover. Oftast har de varit helt ointresserade. Men under det senaste året har internationell press uppmärksammat flera av våra producenter och då vågar de prova. De vill ju aldrig sitta på lager så de väntar tills efterfrågan är tillräckligt stor för något nytt. WINE TRADE företräder också några av de främsta producenterna av naturliga viner. Bland andra Marcel Lapierre som var en förgrundsfigur för vin nature. – Jag har aldrig fått så mycket mail och samtal som efter att vinerna för lanseringen publicerades berättar Niklas. Folk som skriver ”äntligen”. Ida tillägger att utbudet måste breddas för den svenske vinkonsumenten. Gillar du inte de viner som vi WINE TRADE representerar så ska du givetvis avstå. Men kunderna bör i alla fall ha valmöjligheten menar hon. Niklas tycker att det är märkligt att Systembolaget skryter med sitt beställningssortiment och den mångfald det ger konsumenten. – Systembolaget har ju ingenting att säga till om vad som erbjuds konsumenten genom beställningssortimentet. Det är till hundra procent upp till importörerna att välja vad som ska finnas i BS. Men i min mening är inte BS ett fullgott alternativ då det trots internetbeställning bara står för en bråkdel av Systembolagets omsättning. Folk vill, och kommer alltid, köpa det som hamnar på hyllorna. – Dessutom är det är så sjukt dyrt för oss att ha våra viner där på grund av frakt och annat, att vi oftast bara förlorar på att sälja genom BS. Framöver så hoppas Ida och Niklas att konsumenterna ska efterfråga innehållsförteckning på Systembolagets vin er. – Det är ju självklart tycker jag, säger Ida. De flesta som köper matvaror vill ju veta vad de innehåller men märkligt nog inte när de dricker vin. – Om vi får bestämma vill vi helst se en öppen marknad utan ett statligt monopol. Där man kan prova vin i butik och där man kan köpa vin tillsammans med mat, avslutar Niklas. För mer information om WINE TRADE se www.winetrade.se

RELATERAD LÄSNING