Hem Whisky & Bourbon Livets Goda uppdaterar om Snus VM – blir det en folksport?

Livets Goda uppdaterar om Snus VM – blir det en folksport?

av Livets Goda


Den 24 oktober annonseras vinnarna i Snus VM och Snusbolaget kan konstatera att intresset varit stekhet. Både män och kvinnor i alla åldrar har skickat in sitt hemmagjorda snus för att vara med och tävla. Antalet dosor som har skickats in landade på 144 stycken för både portions- och lössnus.

– En stor del av den svenska snuskulturen kommer av dem som gör snus själva. En del odlar tobak själva, andra gör egna smaker och vissa köper olika kit. Det är en stark och stor kultur som kanske inte får så stor uppmärksamhet i skuggan av de stora tobaksföretagen. Därför vill vi också synliggöra dessa konsumenter, säger Markus Lindblad, Snusbolagets kommunikationschef.

Snus-VM har varit öppet för alla som fyllt 18 år. Det riktar sig till snusmakare i länder med tradition av lös och portionssnus. Tävlingen backas upp av Snusbolaget.se i Sverige, Snuslageret.no i Norge och snusbloggaren Chad Jones USA-baserade sajt Snubie.com.

Lyfta fram ambassadörer
Markus ser mästerskapen som ett sätt att finna och lyfta fram ambassadörer för Gör-det-själv-snuset och gör-det -själv-kulturen i Sverige Norge och i USA, i ett första steg. 

– Det är vårt sätt att ge tillbaka till alla de personer som testar, provar, smakar, delar erfarenheter i olika facebook-grupper, träffas om helgerna och pratar om nya tips och tricks och hur man förvaltar den svenska snuskulturen och utvecklar den vidare, fortsätter Markus.

Juryn består av fem noga utvalda medlemmar. Alla har gedigen erfarenhet av och kunskap inom snus. Det är snusentreprenörerna Conny Andersson och Daniel ”Pinhead” Carlsson, Bente Pegrell och Sara Johansson som driver intagramkontot, Jakten på det perfekta snuset, samt Lars Olesen från AG Snus, med förflutet på Fiedler & Lundgren.


Lars Olesen

Bente Pegrell & Sara Johansson som driver Instagramkontot ”Jakten på det perfekta snuset”

– Intresset har varit större än vi kunde ana, berättar juryns ordförande Lars Olesen, från AG snus. Det är extremt kul att se att det finns ett så stort engagemang ute i stugorna när det kommer till snus och att kunskapen är så stor konstaterar han tillsammans med de övriga jurymedlemmarnas instämmande.

Vinnarna offentligörs på Snusets Dag
Den 24 oktober på snusets dag offentliggörs vinnarna av juryn. Vinnaren får sitt snus producerat i en begränsad upplaga om 1500 dosor hos AG Snus AS i Assens Danmark. Snuset säljs sedan exklusivt via Snusbolaget.se.

– Vinsten från försäljningen går till ett gott ändamål. Ändamålet får personen som vinner välja, informerar Markus vidare. Det blir också ett sätt att signera blenderkunskapen hos de personer vi lyfter fram, som är erfarna och specialister på snusområdet.

Juryn kommenterar
– Mycket snus är riktigt, riktigt bra, kommenterar Conny Andersson, som genom åren testat nästan allt snus som går att få tag på. – Det inspirerar mig att testa smaksättningar som inte låter så bra på pappret men som verkligen fungerar om man balanserar smakerna rätt, fortsätter han.

Conny har själv tillverkat mycket snus med alkoholhaltiga drycker som bas och vet hur svårt det är att balansera det rätt.

Daniel ”Pinhead” Carlsson och Conny Andersson

Inte alla är överens
– Det svåra med att bedöma snus är att det är väldigt mycket av en preferensprodukt. Människor gillar olika, det gör även vi i juryn vilket gör det väldigt svårt att komma överens, flikar Daniel ”Pinhead” Carlsson in.

image_pdfLadda ner artikeln som PDFimage_printSkriv ut artikeln

RELATERAD LÄSNING