- Vinmagasinet Livets Goda / Wine Magazine - https://www.livetsgoda.se -

Lykke Kaffegårdar

Nu lanseras Lykke Kaffegårdar – en ny svensk kaffeproducent som utmanar det traditionella sättet att ta fram ett gott kaffe. Genom att odla, köpa och rosta kaffet själva har Lykke Kaffegårdar hittat ett mer hållbart sätt att producera sitt kaffe, vilket gör stor skillnad för både det samhälle de verkar i och miljön. Detta skapar förutsättningar för att även kommande generationer ska kunna avnjuta en riktigt bra kopp kaffe.

Kaffe är en av de största handelsvarorna i världen. Trots detta sker ofta odlingen av kaffebönan i länder med en utbredd fattigdom och där bönderna lever under usla förhållanden. Så hur driver man ett kaffeföretag utan att någon eller något skadas i processen? Det var den frågan som blev startskottet för Lykke Kaffegårdar.

Bakom Lykke finns en affärsidé och ett mål att skaka om hela kaffeindustrin. ”Lykke Kaffegårdar är så mycket mer än bara våra egna gårdar, våra egna kaffegårdar är bara ett av många verktyg för att göra skillnad på plats 365 dagar om året. Vi hjälper genom att sprida kunskap och erbjuder våra resurser till våra kaffeodlande grannar. Vi själva odlar kaffe precis som det ska odlas. Organiskt. Utan monokulturer, i perfekt harmoni med naturen och människorna – det är det budskapet vi sprider”, säger Lars Pilengrim, kaffeodlare och grundare.

Lykke Kaffegårdar äger hela värdekedjan, från böna till slutkonsument. Vilket är ett omfattande och komplext projekt men som är skapat av gäng passionerade kaffepersonligheter, jordbrukare, rostare och maskinspecialister som har lärt känna varandra under de senaste 15 åren. Och där alla partners är med på lika villkor, även kaffebönderna.

”Genom vår samlade erfarenhet har vi mötts i Lykke. Tillsammans har vi skapat ett unikt vertikalt integrerat kaffeprojekt med fullt fokus på hållbarhet och cirkulär ekonomi. Detta har aldrig gjorts tidigare men på grund av vår bakgrund och stora nätverk i den globala kaffebranschen så har detta varit nyckeln för att lyckas”, säger Johan Damgaard, VD och grundare.

Lykke Kaffegårdar har redan etablerat sig i fem länder, men det var i El Salvador idén till den unika affärsidén föddes. Lykke Kaffegårdar har, i en värld full av andra varumärken och hård konkurrens, lyckats skapa ett varumärke som inte bara handlar om kaffe. De är urbana i sitt uttryck och kommunicerar avslappnat till sin målgrupp med glädje och glimten i ögat. Med ett mål att skapa en känsla av tillhörighet för både medarbetare och kunder.

”Vi och vår målgrupp är trötta på allt i vår värld som är perfekt. Vi vill vara lekfulla och innovativa i både design och som företag. Från handritad logotype till illustrerade förpackningar”, säger Hampus Marcussen, Creative Director och grundare.

För Lykke Kaffegårdar är det viktigt att deras kaffesorter innehåller smaken av vart respektive kaffeböna har sitt ursprung och förädling. I dag finns det två blends som båda paketeras i en biologiskt nedbrytbar påse:

BAM BAM
Rek pris 195 SEK.
HAPPINESS
Rek pris 175 SEK.

Hela sortimentet finns att köpa på deras hemsida, där man även kan hitta bryggutrustning och andra prylar från Lykke Kaffegårdar, såsom prints och t-shirtar.