Lyxkonsumtionen växer trots ekonomisk kris

”Världens största lyxvarutillverkare, LVMH, rapporterar att företagets nettovinst är 25 procent högre första halvåret i år än föregående år. Vilket är mer än flera analytiker förutspått. Att efterfrågan på exklusiva viner och andra lyxprodukter i Fjärran Östern ökar är ingen nyhet men att lyxvarukonsumtionen gått upp 17 procent i USA trots den ekonomiska situationen i landet, höjer många ögonbryn. Många producenter pustar dock ut och ser det som ett bevis för att amerikanerna fortfarande kommer att efterfråga fina viner och annan lyx. Moët Hennessy rapporterar om en ””betydande ökning”” i efterfrågan på prestige cuvée champagne, speciellt Dom Pérignon och Krug. Företagets whiskymärken Glenmorangie och Belvedere rapporteras också gå mycket bra. Cognacsproducenterna glädjs över att en allt jämt sjunkande försäljning de senaste åren tycks ha vänt. De drar också nytta av grekernas kris då konkurrensen från deras inhemska Metaxa minskat. Nu väntas helårsrapporter från dryckesjättarna Diageo och Pernod Ricard vars siffror kommer att vara en bra måttstockar för branschen. Även dessa företag förväntas visa på ökad vinst och tillväxt.”