Hem Nyheter Madeleine Rybecks bästa tips för ett hälsosamt 2024

Madeleine Rybecks bästa tips för ett hälsosamt 2024

av Livets Goda

Januari är här – en månad fullproppad med motivation, pepp och nystartsambitioner. Tillsammans med hälsoprofilen Madeleine Rybeck har SodaStream listat sina bästa tips för ett härligare och hälsosammare 2024.

Nytt år och nya goda vanor – januari är här och nu laddar många av oss för nystart. Enligt en ny undersökning* har var fjärde svensk satt upp nyårslöften för 2024, och de allra flesta syftar till mer träning, förbättrad mental hälsa och att må bra. För att inspirera till en härlig nystart har SodaStream och hälsoprofilen Madeleine Rybeck listat sina fem bästa, och extra plånboksvänliga, tips för att må bättre och hitta till nya goda vanor under 2024. Madeleine Rybeck, kostrådgivare, PT och onlinecoach, brinner för hållbar hälsa, och jobbar dagligen med att inspirera och guida sina klienter och följare till ett liv där träning, kost, sömn och goda relationer kan rymmas sida vid sida.

– Jag älskar nystarter! Inte för att man måste hetsa igång med nya vanor och högt satta mål, men det finns en härlig energi i att sätta en intention, därefter planera och steg för steg uppnå nya mål. Utveckling är underbart. Med det sagt är realism viktigt, utgå från dina förutsättningar och börja smått. Och kom ihåg att planera för annat än bara träning och kost – att börja gå ut en stund på lunchrasten för att andas frisk luft kan vara ett sådant mål som gör ditt 2024 lite hälsosammare, säger Madeleine Rybeck.

Fem tips för ett härligt 2024 enligt Madeleine Rybeck och SodaStream:

1. Prioritera och fördjupa dina relationer
Trender i sociala medier visar att 2024 blir året då vi kommer att intressera oss mer i att fördjupa våra relationer. Hälsosamma relationer är guld för vårt välmående och något att värna om. Bygg upp en frågebank som kan väcka intressanta samtalsämnen och bjud in vänner och familj till middagar där ni kommunicerar med varandra.

2. Länge leve kranvattnet, den mest prisvärda hälsodrycken vi har!
Fördelarna med att dricka tillräckligt mycket vatten på daglig basis är många. Mer vatten ger mindre huvudvärk, ökad skärpa, minskad trötthet – listan kan göras lång. Många tycker det kan vara svårt, och lite tråkigt, att dricka kranvattnet som det är. Men genom att bubbla och smaksätta vattnet med frukt, bär och örter blir det godare och lättare!

3. Prova nya träningsformer
Att röra på kroppen är bevisat bra för vår fysiska, såväl som psykiska hälsa. I början av året är det många gym och träningsstudios som erbjuder prova-på-perioder och bättre priser. Passa på att testa något nytt. Kanske hittar du en ny passion i en oväntad dansform, eller en trendig kampsport. Om inte annat så har du utmanat dig själv till att testa något nytt och samtidigt rört på kroppen, win-win!

4. Hitta till nya långsamma vanor
Att sänka tempot i en stressig vardag kan kännas svårt, men det är ack så viktigt för vårt välmående och återhämtning. Utmana dig själv till att sakta ned i både stort och smått; ta en långsam promenad istället för en snabb, undvik skärmens snabba kickar, laga mat från grunden istället för att beställa hem till dörren, krama någon du tycker om lite extra länge.

5. Se den lilla lyxen i vardagen
Försök att se och höja det mysiga i de små stunderna i vardagen. Med små medel kan du sätta guldkant på det som redan pågår. Unna dig en bastu när du ändå är på gymmet, duka med ditt finaste porslin, eller gör en mocktail på bubbelvattnet, mitt i veckan. Det kan till och med räcka med att skifta fokus, som att uppmärksamma och uppskatta en mysig stund när du slår dig ner i soffan med en tekopp efter en hektisk dag.

Faktaruta: Madeleine Rybeck

  • Personlig tränare, kostrådgivare och onlinecoach. Fil kand i idrottsvetenskap från Göteborgs universitet.
  • 2023 publicerades Madeleines bok Lyfta skrot! Kraftfulla redskap för självkänsla, systerskap och mod, som handlar om självkänsla, kvinnohälsa och hur träning gör dig starkare mentalt.
  • Instagram: @madeleine_rybeck

*TV4 Nyhetsmorgon, 28 december 2023. Länk till klipp.

RELATERAD LÄSNING