Majoriteten av svenskarna vill fira julafton utomlands

av Livets Goda

Julen är på ingång. En högtid som många svenskar firar hemma tillsammans med nära och kära. Men nu visar den nya Resenärsrapporten 2024 att en majoritet kan tänka sig att fira jul utomlands. En typ av resa som många ägnar sig åt på vinterhalvåret är skidresor – där önskemål på aktiviteter skiljer sig åt mellan åldrarna.

Under vintern knäpper många svenskar på pjäxorna och ger sig ut i backen – både inom Sverige och utomlands. Några av de mest populära högtiderna, som nyår och påsk, infaller dessutom när snön är som bäst. Nu visar Club Meds Resenärsrapport 2024 att endast 17 procent mellan 25–30 år prioriterar att tillbringa högtiderna hemma med nära och kära – någonting som är viktigast för personer över 65, där det uppges av 40 procent. En majoritet av svenskarna (53 procent) vill i stället dra nytta av ledigheten och byta traditionella firanden för att tillbringa högtider som jul och nyår utomlands.

– Många som testar att fira högtider utomlands vill gärna göra det igen kommande år. Det kan vara ett perfekt sätt att undvika julstöket hemma och bara njuta. Vi anordnar alltid temafiranden på våra resorter för att skapa rätt högtidskänsla, även utomlands, säger Nicolas Bresch, Managing Director för Club Med UK, Irland och Norden.

Det visar sig dock att tre av fyra svenskar även kan tänka sig skidresor utanför högsäsongen. De främsta skälen till detta är färre människor i backarna och på restaurangerna (32 procent) samt lägre kostnader (22 procent). Denna trend antyder ett ökat intresse för en lugnare, mer avslappnad upplevelse till ett lägre pris.

Yngre prioriterar avkoppling före fest

Samtidigt som skidåkning fortfarande är centralt på dessa resor söker svenskarna fler aktiviteter. Vid sidan av skidåkningen uttrycker många intresse för att prova lokal mat och dryck (39 procent), vandring (29 procent) och spa (29 procent). Skidresor utvecklas alltmer till bredare wellness- och kulturupplevelser, vilket tilltalar de som vill ha mer än bara tid i skidbacken. Det visar sig även att den tidigare så populära afterski-kulturen håller på att minska i popularitet, särskilt bland yngre skidåkare. Endast elva procent av svenskarna i åldern 25–30 år föredrar afterski, medan 48 procent hellre skulle spendera tid på ett spa. Trots detta är afterski fortfarande populärt bland äldre grupper, särskilt bland de i åldern 41–55 år (35 procent).

– En skidresa kan vara så mycket mer än bara skidåkning och vår undersökning visar att faktorer som mat, kvalitetstid och avkoppling är högt värderade. Vårt mål är att erbjuda allt för den ultimata skidresan på ett och samma ställe, som ska passa även de som inte nödvändigtvis vill åka skidor. På så sätt kan våra gäster koppla av ordentligt utan att behöva stressa med planering och bokningar, som barnklubbar, skidlektioner, liftkort och ski-in/ski-out. Allt detta ingår i Club Meds all inclusive. Att avsluta en dag i backen med en mustig fondue med familjen, en drink i baren framför en show eller avkoppling på spa utan att behöva lämna resortet är något vi vet att våra gäster uppskattar, säger Nicolas Bresch.

Detta, utöver skidåkning, är viktigast för de olika åldersgrupperna på skidresan:

25–30 år – Spa – 48%
31–40 år – Sällskapsspel – 34%
41–55 år – Afterski – 35%

56–65 år – Prova lokal mat och dryck – 52%
65+ år – Prova lokal mat och dryck – 42%

De mest populära destinationerna för svenskar som åker på skidresa med Club Med denna säsong är: Val Thorens, Valmorel, Val d’Isere och St Moritz. Läs mer om Club Meds skidresor här.

Om undersökningen

Undersökningen är utförd av YouGov på uppdrag av Club Med. Statistiken samlades in 25–30 juni 2024. Totalt deltog 1 011 svenskar över 25 år.