- Vinmagasinet Livets Goda / Wine Magazine - https://www.livetsgoda.se -

Många lokala matproducenter vill ta Axfoods snabbspår ut i butik

För knappt tre veckor sedan öppnade Axfood ett snabbspår för småskaliga svenska matproducenter som på grund av coronaviruset tappat nästan all försäljning till restauranger. Över 150 producenter har hittills anmält sig, 120 godkänts, och ett 20-tal av dem har redan produkter ute i eller på väg till butik. Något som hjälper både näringen och bygger nya affärsrelationer.

Fotograf: Axfood/Hemköp

I slutet av mars vädjade ett flertal småskaliga svenska matproducenter, som drabbats hårt av att inte längre kunna sälja sina produkter till restauranger och caféer, att de stora matvarukedjorna skulle ta in fler av deras produkter i sina sortiment.
För att hjälpa dem har Axfood öppnat ett snabbspår för att bli leverantör till kedjornas olika butiker; Hemköp, Willys, Tempo och Handlar’n. Detta för att korta ner och effektivisera den normala processen, och snabbt få ut lokalt producerade matvaror med bibehållen livsmedelssäkerhet.

Gensvaret har varit stort. På knappt tre veckor har över 150 producenter kontaktat Axfood via snabbspåret. Omkring 120 av dem är nu godkända och kvalitetssäkrade, och därmed redo att inleda samarbete med butiker som har möjlighet att ta in produkterna. Ett 20-tal av producenterna har redan varor på butikshyllor runtom i landet, eller har varor på väg till butik.

– Jag är glad och stolt över att så många matproducenter vill samarbeta med oss. Vi har ansträngt oss för att snabbt kunna ta in högkvalitativa varor i våra kedjor och butiker från hårt prövade producenter som är i behov av försäljningskanaler nu. Utöver att hjälpa dem och göra det möjligt för våra kunder att stötta de småskaliga svenska matproducenterna hoppas vi också kunna bygga långsiktiga relationer med många av dem, säger Nicholas Pettersson, vd på Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab, som driver arbetet.

Leverantörerna representerar många olika typer av lokalt producerade matvaror inom dryck, mejeri, kött samt frukt och grönt. Bland de butiker som redan har varor i sortimentet finns Hemköp Tallboda, som redan till påsken hade charkvaror från Östgöta Gris i hyllorna.

– I det läge vi befinner oss känns det suveränt att vi både kan hjälpa små lokala producenter och skapa ett mervärde för kunderna i butiken. Det ger oss också en möjlighet att anpassa sortimentet utifrån att våra kunder ofta efterfrågar lokala produkter, säger Philip Arén, butikschef på Hemköp Tallboda.

På Hemköp i Lännersta har man beställt rapsolja från Säby Gård, på Willys i Åhus finns en ny lokal öl i sortimentet då Charlis Brygghus från Trolle Ljungby numera finns på hyllorna, och på Hemköp i Svedala har växtbaserade mejeriprodukter från Maisha tagits in i sortimentet, med fler Hemköpbutiker som väntar på leverans. Samtidigt har ett tiotal lokala leverantörer – som exempelvis Köpings Musteri, Högtorps Gård, Kombucheriet, Swedish Tonic och Brewify – levererat lokalt producerade varor till Hemköp Torsplan i Stockholm, liksom småländska musteriet Berga Bruk.

– En stor del av vår försäljning har gått till café, restaurang och besöksnäring, men den senaste tidens utveckling har gjort situationen svår för oss och många andra mindre producenter. Jag är övertygad om att Axfoods beslut att underlätta för småskaliga företag välkomnas av kunderna, som har ett stort engagemang för att stödja den hållbara livsmedelsproduktion som våra företag bidrar med. Jag hoppas att så många butiker som möjligt tar den här chansen, och att det också är starten på fler långsiktiga lösningar som är bra både för matlandet Sverige och samhället i stort, säger Kajsa Leander, vd Berga Bruk Musteri och äppelodling.

Axfood har sedan lång tid tillbaka fokuserat på att utveckla erbjudandet av svenska produkter från både stora och småskaliga livsmedelsproducenter. På Axfood.se finns mer information om hur man som småskalig producent kan anmäla intresse till snabbspåret.