Intresseorganisationen Sveriges Annonsörer gör med hjälp av undersökningsföretaget Novus löpande studier av svenska folkets inställning till olika varumärken. Inför Ölets dag som infaller 20 juli och som instiftades av Sveriges Bryggerier 2012 har svenska folket fått ta ställning till vilket ölvarumärke man föredrar i sommar. Ölet som de svarande framförallt föredrar är Mariestads Export, och åldersgruppen 65-79 år svarar i än högre grad att de föredrar just det ölet i sommar (23 %). Mariestads Export sålde också mest av alla öl på Systembolaget 2015. Tvåa på Systembolaget bästsäljarlista är Sofiero Original, men i undersökningen fick ölet endast en procent av rösterna. Ölet som hamnar tvåa bland de svarande är istället tjeckiska Staropramen som hamnade på plats 19 totalt över mest sålda öl i Sverige 2015. Ölet föredras framförallt bland de i åldersgruppen 30-49 år. – Det vi kan konstatera är att det skiljer sig en del från vad man säger att man föredrar för öl till vad man sedan konsumerar. Smaklökarna och ens preferenser säger en sak och plånboken och ens konsumtionsmönster en annan, säger Tero Marjamäki, pressansvarig på Sveriges Annonsörer. 20 procent av de svarande uppgav att de inte dricker/köper öl. Vilket ölvarumärke föredrar du i sommar? • Mariestads Export 12 % • Staropramen 10 % • Carlsberg Export 4 % • Norrlands Guld Export 4 % • Carlsberg Hof Organic 3 % • Falcon Export 2 % • Bellman 1 % • Bryggmästarens Premium Guld 1 % • Pripps Blå Export 1 % • Småland 1 % • Sofiero Original 1 % • Spendrups Premium Gold 1 % • Åbro Original 1 % • Blågul 5.2 0 % • Fagerhult Export 0 % • Fem komma tvåan 0 % • Kung 0 % • Pripps Extra Stark 0 % • Sofiero Guld 7.5 0 % • Stockholm Festival 0 % • Dricker/köper inte öl 20 % • Annan 4 % • Ingen av ovanstående 14 % • Vet ej 9 % Om Novus Omnibuss Undersökningen har genomförts av Novus på uppdrag av Sveriges Annonsörer. Målgruppen för undersökningen är den svenska allmänheten 18-79 år. Totalt har 1023 intervjuer genomförts under perioden 26 maj – 1 juni 2016. Deltagfrekvensen är 61 %. Undersökningen är genomförd via webbintervjuer i Novus slumpmässigt rekryterade och representativa Sverigepanel.
1,3K